Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



lördag 17 april 2010

Hemma och filosoferar....

Vi skulle vara borta hela helgen. Något jag sett fram emot. Men mannen bredvid fick ge sig av ensam. Jag är inte tillräckligt frisk för att hålla mig vaken och alert en hel dag. Tvätt och läsning är dagens sysslor i mån av ork. Rena kläder, så att jag är beredd ifall något flyg kommer att lätta från Sverige de närmaste dagarna.
Men det ser dystert ut..............
Eyjafjallajökull......en Isländsk vulkan....jag har tom varit där, första bilden på denna blogg är från området kring vulkanen.

Här kommer bilden i repris. Vackert landskap eller hur? Min drömresa får skjutas upp, men vad gör väl det? När vulkanen hade sitt utbrott senast på 1820-talet fanns det ingen flygtrafik. Nu kommer den att påverka hela världsekonomin om den fortsätter att vara aktiv......
Inställd flygtrafik, hur länge, ett helt år? Kommer världen att klara det?
Vårt klot, Tellus, får dock en möjlighet att hämta andan..........genom att luftföroreningarna minskar.
Eyjafjallajökull.......du har satt ditt namn på världskartan. I alla fall för ett tag........

3 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

Jag försöker att reflektera lite kring det, precis som du. Ibland är det bara nyttigt för oss att bli påminda om vad våra liv kretsar kring. Hoppas att ni kommer iväg på drömresan...håller alla tummar och tår!

Fenixmonas sa...

Ja, du ser...inget ont som inte har något gott med sig! Kramiz

Ponder sa...

Jag tänkte på precis det där idag - vad kommer hända med ekonomin och miljön och allt annat. Tror i och för sig att det kan vara nyttigt för den moderna människan att sakta ner lite och inte flyga och fara så mycket, samtidigt som det är oerhört tragiskt för länder som Kenya vars ekonomi (export av rosor och grönsaker, turister) till stor del hänger på just flygtrafiken.

Kul att du hittat till min blogg förresten och tack för kommentaren. :) Hoppas du kommer iväg på din resa!