Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 14 januari 2010

Tillsatsfri mat.....

När jag började äta tillsatsfri mat var det inte så lätt att hitta produkter utan konserveringsmedel, färgämnen, smakförstärkare, klumpförebyggande medel och annat. Idag är vi betydligt mer medvetna om vad vi stoppar i oss och produkturvalet har ökat. Det här kommer inte att bli en matblogg. Men det är många som undrar om det är möjligt att äta nyttigt, billigt, enkelt och snabblagat samtidigt? Så därför kommer jag ibland att publicera mina tillsatsfria recept.........fast mest för att jag ska komma ihåg dem förstås!
Nudelsoppa med smak av tomat och kokos
Finhacka 4 schalottenlökar. Fräs dem med ekologisk rapsolja i en kastrull och krydda med paprikapulver och ett paket fryst basilika, rör om ordentligt. När löken är mjuk tillsätter du två paket passerade tomater ( finns tillsatsfria sådana) och lika mycket vatten. Bryt och lägg i 2/3 paket fullkornsnudlar. Smula sönder och lägg i 2-3 ekologiska grönsaksbuljongtärningar beroende på sältan. Häll i en burk ekologisk kokosmjölk och rör om ordentligt, låt allt koka upp och sätt sedan ner värmen. Hacka slutligen i två gröna avlånga chilifrukter. Låt alltihop småputtra tills nudlarna är mjuka. Soppan är klar på ca 15 minuter.

2 kommentarer:

lassika sa...

Låter gott det där
Kram

attis sa...

Hej vännen. Det låter gott och enkelt. Det är ju en hel djungel när man ska försöka hitta tillsatsfria produkter. Hoppas det ordnar sej med att lägga in awarden. Det är inte lätt att komma på hur man ska göra för att få skaer och ting som man vill på dessa bloggar. Jag skyller på åldern*fniss* Ha en bra dag.
Kram