Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 25 mars 2010

Tro eller vetenskap?

Jag har suttit på föreläsningar hela dagen. Intressanta föreläsningar av professorer, forskare, psykologer m.fl.
Inledningsvis uppmärksammades åhörarna på människans genetiska släktskap med schimpansen, det de flesta åhörarna inte kände till är att människan uppvisar exakt samma släktskap med potatisen.
En av föreläsningarna ville visa på de dilemman forskningen stöter på. Många forskningsresultat bygger på ofullständiga studier, där materialet har varit för litet. Andra studier har problem att hitta relevanta jämförelsegrupper. Några studier brottas med placeboeffekter. I många fall publiceras inte studier vars resultat inte stöder forskarens/forskarnas hypotes. Åter andra studier utsätts för kommersiella påtryckningar eftersom det finns mycket pengar att hämta om forskningen kan påvisa ett visst samband. Är detta något att förvånas över?
Nej, egentligen inte! Frågan är om vi är vi benägna att tro allt vi ser och hör, eller om vi beaktar denna problematik innan vi drar våra slutsatser? 

11 kommentarer:

Monica sa...

En gång för 40 år sedan sa en lärare till mig: Monica, att tro är att icke veta???
Sov Gott, önskar dig en bra fredag.

Stina sa...

Jag ifrågasätter det mesta, är en riktigt dryg typ ;)

Fenixmonas sa...

Jag tillhör den där sorten som inte tror på statistik eller olika undersökningar så det där med potisen det kan säkert "bevisas" hihihi...Nej, nog är det väl så egentligen att när vi tror något så innebär det ju att vi inte vet...eller hur?
Fast om du vill tro på min statistik och mätning om sommaren så kan jag nu säga att vi får en kanonsommar!!!Hehehe...kramiz

lassika sa...

Om jag ej förstår en sak så ifrågasätter jag det
Kram

Veiken sa...

Visst är vi släkt med potatisen........soffpotatisar vet du;)

vicke sa...

när det gäller vetenskap så är jag en stor tvivlare på mycke

Anonym sa...

Hej Ninja,,sköna bildus och kloka ord,,Om det sitter åtta potäter vid samma bord ? Soppa ? Hm har fullt upp,,bloggar och annat har jag svårt att hinna med,,jodå kikar allt på mina gamla metrovänner i mån av tid,,Jodå vi lufsar omkring i bilder och fotar även ibland, kikat dina,,fina. Vilket jag tror du vet,Är en tyst betraktare, Även om jag inte kan hålla truten ibland. Njut av våren förmedla bilder och känsla vilket du är ganska unik om..Jag och hundarna pinnar vidare bland vårens flugor i jakt på bilden :)

Åsa! sa...

Jag tar nog de mesta nyheter med en nypa salt. Det kommer ju nya rön hela tiden, som ofta går tvärt emot det som var bergssäkert alldeles nyssens.
Önskar dig en fin helg!

ansepanse sa...

min diabetesläkare sa ungefär så en gång, forskarna får anslag för att ta fram saker som sedan medierna gör stor sak av, det ska ta´s med en nypa salt, vilket ju många gånger kommer fram efter någon vecka, det var inte så farligt

Frogprincess sa...

Släkt med potatisen... Ja det kan ju förklara en del människors beteende...

gråvarg sa...

Exakt samma släktskap? Då är ju schimpanserna potatisar!
Men att forskningsresultat sållas på de mest hiskeliga kriterier det överraskar inte direkt. Varför publicera något som skjuter ens egna tes i småbitar? När man kan göra om tills resultatet blir "rätt"?!!