Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 11 mars 2010

En historisk vårvintertur....en mordgåta?

 Skidspår.....kanske på samma ställe som julen 1791?

Hus framträder mellan träden. Kom gästerna i smyg denna jul eller smiddes planerna under inflytande av julbordets drycker?
Var det lugnt och stilla på gården denna juldagsmorgon eller hördes uppretade rösters missnöje över det styre som rådde i landet?
En ytlig julefrid, vackert ligger gården inbäddad i den vita snön medan vintersolen gör ett försök att värma de valmade tegeltaken. Gick gästerna till sängs denna natt eller möttes de av morgonljuset?
Planerna som smiddes kring julbordet skulle komma att förändra Sveriges historia......
Gästerna ger sig av igen.....planerna sätts så småningom i verket. En svensk regent blir brutalt mördad.....

13 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Så vackert, men skönhet kan dölja mycket...ytan är inte alltid sanningen. Kramen

Lysande ögonblick! sa...

Vilken fin historisk vintertur. Vackert och brutalt på en och samma gång.

Monica sa...

Är jag dum i huvudet??? fattar inte? vad är det för hus? jag är så trött nu, är de en saga? kanske poletten ramlar ner imorgon!
Ja, det där med glas-tar all min energi. Det är svårt, klurigt m.m Hettan känner jag inte. Sakerna bränns i 24 timmar i olika temperaturer & då är jag inte där!
God Natt kära cybervän.

Ninja sa...

Det är en sann historia men huset är inte så känt, det är däremot mordet.....

Stina sa...

Jo, jag känner igen det syndromet, ett par veckor efter färgning börjar det glittra i hårbotten - men silvertabby är ju fint...på katter :)

Jaså, det var här man planerade mordet på G3...ser ju fridfullt och vackert ut, men så är vi svenskar inte heller direkt upproriska längre.

Karpstryparn sa...

Ruggig historia det här, men sådana är de bästa.

Svar: Exakt!!

Yvonne sa...

Saknaden är enorm stor efter min bror.Ja vi har något bra.. Tack för dina kramar

Monica sa...

Poletten har ramlat ner! Men du måste ha lite överseende med "gamla tanter".Ibland är det bra att sova på saken. Fantasifull tolkning (förberedelse)av ett mord som skedde 1792 när personerna var utklädda???
Ha en bra dag.

Ninja sa...

Alldeles riktigt....

Vicke sa...

härliga bilder, jag önskar dig en trevlig helg nu

Veiken sa...

Underbara bilder!Planering av mordet på Gustav den tredje. Var, jag vet inte!.....

gråvarg sa...

Ah, så det var sammansvärjningen mot operakungen!
Det kanske är där felet ligger, vi måste göra lite våldsamt motstånd mot regimen! Vi åker hem till Reinfelt och smiskar upp han?!!

lassika sa...

Kram