Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



lördag 13 mars 2010

Jag har fått ett släktvapen.....

Jag är numera upptagen i Långarydssläkten. Hur gick det till?
Min svärfar har varit ensambarn, uppväxt i en tid då det inte var rumsrent att vara född utom äktenskapet. Hans mamma hade sällskap med en man och blev gravid. Hon ansågs inte god nog av mannens familj och därför blev det inget giftermål. På den tiden kunde en man komma undan med det.......och min svärfar hade ingen kontakt med sin far under sin uppväxt. Min svärmor var också ensambarn, så min man är uppvuxen utan närmare släktingar. Nu när min svärfar kommit upp i åren och hans far varit död sedan länge så fanns det frågor som han inte ville lämna därhän. Hade hans pappa någonsin gift sig? Hade han i så fall fått barn? Kunde det finnas nära släktingar i livet?
Genom efterforskningar hittade han sin halvsyster som inte hade en aning om att hon hade en halvbror.....de har numera en ömsesidigt givande kontakt. Med denna syster har det dykt upp kusiner, pysslingar och andra släktingar från olika hörn av Sverige. Förra veckan fick vi ett brev som bekräftade att vi alla tillhör Långarydssläkten som är med i Guiness rekordbok. Överraskningar tillhör livet eller hur? Och det är tur att vissa saker förändras, idag är det t.ex. okay att vara född utom äktenskapet och man kan inte undandra sig faderskapets förpliktelser helt och hållet.

13 kommentarer:

Monica sa...

Ja ha du, då är du nästan småländska.... Härlig berättelse! De var annat än djur....löss...som jag var inne på i fm. Ha,ha, Wow släktvapen också...nu får jag nog dra något över huvudet.
Trevlig helg önskar jag dig.

Vicke sa...

man kan få många trevliga överraskningar genom
släktforskning

Yvonne sa...

Jag saknar honom oerhört.Det är så mycket man ska fixa som man inte hade en aning om ..Kram

rotan sa...

Repris idag kl 12.15. Det missar jag pga en ridtur...men det gör inget alls.

Pia sa...

Men, vilken trevlig överraskning.. att släktforska kan vara riktigt spännande har jag förstått..

Jo, boken o filmen handlar om att skaffa en s k "reservdelsbaby" för att det äldre syskonet är sjukt. Det tas blod, celler och kanske t o m organ av reservdels-barnet och detta ges till det sjuka syskonet. I filmen så säger det friska barnet NEJ till att fortsätta donera, trots att hon vet att systern troligen kommer att dö då. Den andra boken jag relaterade till är en sann berättelse om hur de skaffade ett till barn för att genom det rädda livet på syskonet.

attis sa...

Så skoj för er. Nog är det tur att tiderna förändras. Önsakr dej en underbar söndag. ha det gorr.
Kram

Monica sa...

På ett G i J, fattar du?

Åsa! sa...

Vilken solskenshistoria!
Allt var inte bättre förr, absolut inte!

Vicke sa...

jag hoppas att du får en fin kväll nu

Lysande ögonblick! sa...

Häftigt!!!

ansepanse sa...

vad spännande och kul
kramar

Fenixmonas sa...

Kul!!Då har du en släkting här! Jag besökte Hyltebruk, Färgaryd och Långaryd sommaren 2008, då la jag också ner en blomma vid vår urfaders sten utanför Långaryds kyrka...Kommer nog ett bildspel nångång...Kramiz

lassika sa...

Kram