Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



söndag 14 november 2010

Ljusets betydelse......

Alla behöver vi ljus. Både i form av dagsljus och i form av vägledning. Så här års brukar de flesta av oss känna av bristen på solljus. För ett par veckor sedan var jag på en föreläsning av Karl Ryberg som är arkitekt och psykiatriker. Han arbetar med ljussterapi på ett företag i Stockholm. Finns det något vi kan göra för att må bättre under vinterhalvåret?
Ja, det gör det. Vi bör vistas utomhus mellan klockan 11-13 d.v.s. den tid på dygnet när det är som ljusast ute. Det räcker med att exponera sig för dagsljus 20 min. för att motverka vinterdepression och för att känna sig lite piggare. Det behöver inte vara soligt.....ljuset en grå vinterdag räcker till. Problemet är att befolkningen på norra halvklotet till stor del vistas inomhus mitt på dagen. Så nu vet du vad du ska göra på lunchrasterna framöver. Ta med dig din arbetskamrat ut på en promenad!


Även gråvädersdagar är det nyttigt att vistas utomhus mitt på dagen!

7 kommentarer:

Stina sa...

Problemet är att man helst ska hinna äta också... Visserligen är det fullt möjligt att ta en timmes lunch, men då får man gå hem desto senare, ett svårt dilemma :) Men det är relativt ljust vid halv åtta när jag går till jobbet, så jag klarar mig kanske på den dosen... Ha en fortsatt skön söndagskväll! Kram

ansepanse sa...

det visste jag inte, alltså ska vi ut mitt på dagen
kramar

Lysande ögonblick! sa...

Ja, försöker att ta mig ut varje lunch. Vill ta vara på varje ljus stund. :-)

Hoppas du har haft en fin helg!

Monica sa...

Tänk vad detta ljus kan göra sååå mycket för vårt välbefinnande. Kanske därför jag mår "rätt" bra trots min höga ålder.....*fniss*
Har varit i Murano....om du menar glas museet utanför Venedig?....helt otroligt vackert!
Varm kram från mig.
PS: bilderna vackra!!!!!!!

Yvonne :-) sa...

OK! Lovar att ta vara på ljuset mitt på dan....Det var inte våra barn.Hade hämtat historierna från nätet.Jag jag köpt kamera för att tag sen Hebbe hjälpte mej att välja rätt kamera.Kram!

kaffehörnan sa...

Hej hej
Hur är de med dig
Har du fått ny blogg
kram

Fenixmonas sa...

Ja, ljuset är oerhört viktigt! Jag är extremt ljusberoende...men har det som värst februari-mars. Kramiz