Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



tisdag 16 november 2010

Ett sådant här handfat skulle jag vilja ha!

Visst är det vackert? Ett handmålat keramikhandfat från ett krukmakeri i staden Pienza i toscana. Jag har ingen aning om hur praktiskt det är, men ibland räcker det med att saker är vackra. Det var ganska dyrt, så pass dyrt att om jag hade haft råd att köpa ett så skulle jag haft råd att köpa ett till när det blev en spricka i det. Vissa saker är så pass dyra att de som köper en även har råd att köpa två, om ni förstår vad jag menar. Men den här gången behövde jag inte ha beslutsångest. Den var alldeles för ömtålig och stor för att få plats i packningen. Jag gillar hantverk. Det ger en personlig touche i all heminredning. Sedan är det den där känslan av att äga ett utmärkt arbete som någon annan lagt ner sin tid, sina tankar och sin yrkesskicklighet på. Inget massproducerat, fabrikstillverkat kan ge den känslan. Därför föredrar jag original när jag kan.
Idag har jag fått ägna mig åt hantverk. Vår fågelholksproduktion i snickeriet är nu i full gång så att flyttfåglarna ska ha någonstans att flytta in i vår. Det är skönt att tänka på våren nu när det ännu går mot mörkare tider.....

Inflyttningsklart till våren!

7 kommentarer:

Monica sa...

Wow, vilket vackert handfat!!!!! men fågelholkarna "går inte av för hackor" heller!
Mailar dig! Var rädd om dig. Kram.

Yvonne :-) sa...

Vilket vackert handfat!!!!Undrar vem det blir som först kommer att hyra holken...Det var nog en väldigt trång dusch klasskompisen hade..Kram!

Lysande ögonblick! sa...

Åh. Ett sådant handfat skulle jag också väldigt gärna vilja ha. Väldigt gärna. :-)

Fenixmonas sa...

Så fint handfat! Måste väl gå att få tag på i Sverige också...fast då kanske det kostar "skjortan"...Kramiz

Åsa! sa...

Så vackert handfat! Har aldrig sett det förut, handfat med mönster.

ansepanse sa...

har du gjort den där fågelholken? den är jätte fin
kramar

Freppsi sa...

Oj vad fin fågelholk! Kommer kanske en blåmes eller en domherre? Jag har startat en ny blogg www.sydtellus.blogspot.com
(Stal en del av ditt domännamn, men fanns så dåligt med icke använda) Trumsan bloggar är på semester..=)
Välkommen in till "L'étoile brillante.."