Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



söndag 21 november 2010

Vatten och bröd.....

En liten tradition måste man väl få ha? Ett par goda vänner till oss har bröllopsdag samma vecka som oss.....
För några år sedan bestämde vi oss för att gå ut och äta en middag tillsammans någon dag under "vår" vecka. Tanken var att vi skulle äta oss igenom de "bättre" restaurangerna i Stockholm.
Så det har vi gjort......vi har betat av Stadshuskällaren, Operakällaren, Café Opera, Grand Hotel m.fl.
I år bestämde vi oss för att äta på Eric Lallerstedts " Bakficka" på Östermalm.
Bakfickan är en trevlig kvarterskrog i gatuplan där man förväntar sig att de boende i området samlas över en öl eller ett glas vin på kvällarna. Krogen har fått ett omnämnande i Guide Michelin 2010.
Vi åt oss igenom Bakfickans säsongsmeny som var både genomtänkt och vällagad. Om man är på utflykt på Djurgården och vill äta en vällagad lunch så kan man "slinka" in här. Krogen ligger alldeles bredvid Djurgårdsbron.
Efter fredagens orala gourmetupplevelse tog vi på lördagen färjan över till Åland för att hälsa på goda vänner i Mariehamn. De tog gästfritt emot oss och såg till att vi inte hade en chans att bli hungriga under vårt dygn på finsk mark.

Nu har jag precis "landat" hemma efter att ha ätit mig proppmätt av en sådan här buffé....
Jag tror att vågen och jag kommer att vara osams ett bra tag framöver.
Så i morgon blir det vatten och bröd!

2 kommentarer:

Monica sa...

Ja du kära Ninja, tror att du får leva på bröd och vatten efter detta frosseri....hi,hi,hi.
Men det är klart att ni ska fira er stora dag! Det är ju bara 1 gång/år...so What....hoppas att det smakade gott och att ni är nöjda. Det är de viktigaste! Var rädd om Dig.
Kramen från mig.

gråvarg sa...

Vilken trevlig tradition! :D