Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 18 november 2010

Från hantverk till flärd......

Var går gränsen? Hur mycket kan ett hantverk egentligen vara värt? Att den som utför ett utmärkt arbete ska kunna leva på sin lön är väl de flesta överens om. Men hur bra ska man kunna leva på den?

De här vinerna stod på en hylla i en affär i Montalcino. Den dyraste flaskan kostar 220 euro och den billigaste 34 euro.

Brunello är en lokal klon av druvan Sangiovese som odlas just i Montalcino. Namnet har den fått av en brunaktig färg som är speciell just för denna klon. Brunello är klassat som den högsta kvaliteten i Italien och har beteckningen DOCG. Många druvor är handplockade, noga utvalda druva för druva......det är därför inte så konstigt att vissa viner betingar ett högt pris. Det finns kvaliteter med längre hållbarhet vilket naturligtvis också höjer priset. Vissa år är särskilt gynnsamma och då stiger príset för just den årgången.
Så långt hänger jag med.
Men så är det namnet.......druvans namn, vingårdens namn, ortens namn och även att butiken ligger i just Montalcino. Det är när man får betala för det som hantverket börjar övergå i flärd.......och då är jag inte med längre. Jo, jag köpte ett par flaskor Brunello.....men inte i Montalcino, utan på ett ställe där man inte behövde betala för det sistnämnda.


3 kommentarer:

ansepanse sa...

jag dricker inte vin alls
vilken otroligt vacker bukett du fick igår :)
ha en fin kväll - kramar

Fenixmonas sa...

Så duktig du är som kan så mycket om vin...jag är helt okunnig! Kramiz

Åsa! sa...

Det där känner jag igen vid tanke på den turistö jag bor på... Endel har ingen skam i kroppen när de tar betalt, och endel köpare verkar kunna betala hur mycket som helst bara för att varan har ett visst ursprung.

Hoppas du får en fin helg!