Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



måndag 29 november 2010

Här kunde man handla det mesta.....i kronor och ören.

På jobbet har vi en gammal handelsbod. Den har inte öppet lika ofta som den riktiga "gamla" lanthandeln, men när den har öppet kan man gå in och titta på gamla burkar och det rika utbud som en handelsbod hade förr. Då var det inte kvantiteten som var det viktigaste utan ett genomtänkt sortiment.

Det viktigaste var inte att det fanns ett stort utbud av tvålar med olika dofter och färger utan att det fanns just tvål. Man skulle kunna handla smörjolja och ämbar, spik och tändstickor, tvättmedel och salt, sopborstar och koskällor, tidskrifter och socker samt naturligtvis, en strut karameller.

Kronor och ören på kassaapparaten. Där ören numera har gått till historien.....
Är det någon fler än jag som saknar örena? Varför blev värdelösa? Ett öre motsvarade tre örtugar.....en örtug var ett silvermynt med betydligt högre värde i material än några av de mynt vi använder idag.
Förr var värdet knutet till ett material nu är det andra krafter som bestämmer valutans värde........

5 kommentarer:

Stina sa...

Jag saknar både örena och lanthandlarna - egentligen allt det där gamla goda som nu bara är puts väck...

Monica sa...

Viket fint inlägg!!! Jag kommer faktiskt ihåg den gamla lanthandeln. Så nu blev "tanten" liiite berörd.
Så berörd så jag skulle "lägga" mig som följare efter sååååå lång tid ....som jag följt dig. Men titta Ninja....gjorde jag fel. Hamnade som en ensam "tupp" på toppen...*fniss*...kan du hjälpa mig?
Varm kram från en trogen följare.

Anonym sa...

Oj vilket mysigt litet kryp in ...Ha en finer kväll på dej =) /Sannof

Fenixmonas sa...

Jodå, visst saknar jag mycket av det gamla och ett gammalt ordspråk gäller ju inte idag...eller..."Har inte öret så får du aldrig kronan"...Kramiz

Åsa! sa...

Men vilket fantastiskt ställe! Där hade jag gärna gjort ett besök!