Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



fredag 12 november 2010

Veckan tog slut...

Ibland känns det som om världen endast bestod av måndagar och fredagar. Det som händer däremellan passerar väldigt fort. Veckodagarna går fort och helgerna går ännu fortare.....
En del säger att tidsbegreppet förändras med åren.....
Men jag tycker att unga människor också klagar på att livet är stressigt och att de upplever en ökad tidspress. Kanske är moderna medier som datorer, tv och radio en bidragande orsak.
Ökade möjligheter och val kan också påverka......människor gjorde inte så mycket förr. De levde oftast på samma ort ett helt liv och hade begränsade möjligheter att flytta, byta yrke eller resa. Idag kanske man tvingas att byta yrke flera gånger i produktiv ålder.

För några år sedan hyrde vi en stuga i Ubbaboda i norra skåne. Ägarna var ett äldre par. Mannen kapade ved varje dag. Han hade en hel lada full med ved prydligt travade från golv till tak. Frun tvättade, bakade sockerkakor och lagade mat. När vi tog en sväng med bilen för att se rapsfälten blomma i södra skåne så sade mannen att han bara sett rapsfälten blomma på TV.
Han hade under hela sitt liv inte åkt längre än till Ubbaboda för att handla. Det var en resa på några kilometer. Men han verkade tillfreds med sitt liv ändå......


Rapsfält kan man se på TV......

4 kommentarer:

ansepanse sa...

så var det nog att man var mer tillfreds med livet och sig själv förr, nu kan man ju sitta framför TV:n, titta på det med ena ögat och så laptopen i knäet och blogga med det andra ögat och vart hjärnan då är vet jag inte riktigt men visst går tiden liksom fortare förbi på det sättet
kramar

Stina sa...

Tur att man har rapsfälten runt hörnet så man slipper passera kommungränsen för att njuta av blomningen :) Jag tror att de som aldrig har lämnat sin by på något sätt är betydligt mer tillfreds med livet än vi andra. De vet ju inte vad de missar, medan vi ständigt längtar bort...
Tack för dina kommentarer - jag tar till mig vartenda ord. Allt väl på jobbet än så länge, jag trivs verkligen och det känns okej. Synd att jag inte får lön också... Ha en härlig helg! Kram

Jeppsson sa...

Å andra sidan så kunde livet gå rejält åt h-e för dom som inte passade in på den lilla ort där dom var födda... i slutändan är jag glad att vi har mer valmöjligheter idag. :-)

Monica sa...

Tidsbegreppen förändras med tiden....när, var och hur?.....kanske är det minnet?
Önskar Dig en skön helg.