Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



lördag 27 november 2010

Badkar...en gammal men skön klenod!

Efter att ha blivit exponerad för frisk luft och kyla i dryga tio timmar, längtade jag efter ett värmande, avslappnande, skönt bad. Duschen i all ära, en snabb, blöt och varm uppfräschningmetod för den moderna människan med för mycket bråttom och för lite tid för relaxation, eftertanke och avslappning. Men är man frusen så är duschen alldeles för snabb för att värma stela lemmar. Förr låg man i badkaret och "glötade" och lät hudlagren sakta upplösas i upphettat vatten. Sedan använde man händer och naglar för att metodiskt gnugga bort oönskade hudavlagringar. Nu......har man inte tid för detta utan använder peeling och heeling, scrubbing och rubbing, antirynk och antiskrynk och vad nu denna värld kan komma på för att vi ska konsumera mera......och inte ha tid........
för att njuta av värmen av ett omslutande hett bad.
Om man vill öka på helhetsupplevelsen kan man lägga i en badbomb......med doft av äppelblom och mjukgörande eteriska oljor.
Oljor som får huden att kännas tio år yngre och piggare. Sådana badbomber brukar jag få av min väninna som bor i Lettland. Jag har dem i en glasburk på badrumsspegeln för speciella tillfällen.....
Idag var ett sådant.....
Jag funderade på om jag skulle lyssna på Bocelli och ta en cognac till.....men jag ska ju jobba i morgon. Så det får bli en annan dag...

De här gossarna drack whisky i badet. Inte helt lyckat......det är helt klart bättre med cognac.....

3 kommentarer:

Monica sa...

*fniss*....den var bra, skrattade gott! Skönt att dagen är över för dig & så "pået" igen i morgon....Hoppas att ni säljer många holkar..Tjo vad de var livat i holeken på lördag...la,la.
Var rädd om Dig! God Natt kram från mig.

Fenixmonas sa...

Hehehe...blev lite vilt där, säkert lugnare med konjaken...Kramiz

Jeppsson sa...

Ja det är en tråkig grej med vårat hus, att det saknar badkar. Man får väl trösta sej med att en snabb dusch är mer miljövänligt iaf... Även om det inte är hälften så mysigt.