Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 11 oktober 2012

Aroma...

Aroma är en svensk äppelsort. Den togs fram i skåne och är en korsning mellan äppelsorterna Ingrid Marie och Filippa. Efter en provodling släpptes den ut på den svenska marknaden 1973.
Sedan tio år tillbaka växer den i min trädgård. Aroma är mitt favoritäpple......
Sorten är fast och friskt med en balanserad sötma och syra....
Just nu njuter jag som bäst av dem....


11 kommentarer:

MARIA I KOS sa...

Härligt att ha egna äpplen !
Vacker färg på äpplet .
Kram ♥

Mycket annat & lite betong sa...

Nu har jag tittat på dina vackra bilder samtidigt som jag lyssnade till Air! Det passade bra ihop!

Kram Agneta

Yvonne sa...

Jag tycker om äpplen,men kan inte äta dom för jag får ont i magen .Det är bra att ha grannsamverkan i dessa tider. Kram!..

KKvinneblogger sa...

Aroma er kjempegodt! Jeg trodde de var norske, he, he...
Men de dyrkes kanskje i Norge også?
De er min favoritt! :)

soffie sa...

Vacker bild å den sorten är så god:-)

messan sa...

Jag älskar mina äpplen i min trädgård:).
kram

Anonym sa...

Fin bild! Ser ut som en målning. Mitt favoritäpple är Pink Lady.
Ha en fin helg! :)

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Äpplen är så himla gott. Har du ingen äpple-skalare, skaffa en. Dom är så himla bra. Har en själv och man får så fina färdigskalade skivor till paj eller annat med den .)

Monica sa...

Två aroma om dagen gäller här också nu!!
Har fått för mig att de är nyttigt?
Kram & vink.

ansepanse sa...

jo Aroma är ett gott äpple, vi har bland andra sorter Ingrid Marie
kramar

lavendia sa...

Håller med dig - Aroma är nog det allra godaste äpplet. De är ofta ganska stora också.
På senare år har jag också upptäckt ett annat väldigt gott äpple, som jag tyvärr inte har själv och har inte plats heller. Det heter Rubinola. Så dör något av de jag har, blir det ett Rubinola.