Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



måndag 6 februari 2012

Respektfullt respektlös?

Är det en motsägelse? Eller kan man vara respektfullt respektlös?
Jag har en gåva. Jag är lättpratad......med i stort sett vem som helst. Jag tänker att bakom varje befattning eller position så bor det en människa precis som jag. Att vi helt enkelt har olika roller....
I vissa möten finns det behov av att lyfta frågor......oavsett vilka som sitter i rummet. Många blir tysta när någon i hög befattning sitter med vid bordet.......fast det kanske är just den personen man bör tala med?
Många talar respektlöst om den som har makt, när personen inte är närvarande......men sitter sedan tysta när de har chansen att lyfta frågor då personen sitter med. Vore det inte bättre att vara lite mer "respektlös" mot befattningen och mer respektfull när man lyfter frågan?

Tillsammans uträttar vi mer.....

18 kommentarer:

Livet och vardagen sa...

Jo, det borde det vara. Men alltför många vågar inte stå för sina åsikter eller är rädda för överheten. Kan förstå att det var så för 100 år sedan med präster som bestämde och inga fackföreningar osv. Men inte idag.

Anonym sa...

Jag gillade ditt nya uttryck respektfullt respektlös. Och jag håller med dig fullständigt att det är bättre att passa på att ta upp frågan när man har chansen i stället att för att tycka mycket när man inte kan få svar. Kram kram

KKvinneblogger sa...

Her poengterer du noe viktig!
Hvorfor våger vi ikke si hva vi mener direkte til folk, men heller snakker om dem?

Rustik Romantik sa...

Åh vad härligt med dina inlägg där du är så insiktsfull :) ! Ler och läser mer och mer... Kram, Tina

Mita sa...

Ja så sant,för många och även för mig så blir tungan och tanken lite låst när nån lite högre person finns i närheten. Men annars minsann går det bra att snacka på..*L*..
Nu är ju jag ganska tystlåten av mig tillsammans med dom som jag inte känner så bra, får väl skylla på det..
Kramen på dig♥

Sommar i Sverige sa...

Hej, tack för besöket och den trevliga kommentaren. Sommaren, ja visst finns den där även om det tar ett tag innan vi får njuta av dess sötma. Just nu har kylan oss i sitt grepp men den har ändå mildrats.
Fina bloggar som du har, kika gärna in igen hos mig om du vill :-)

LyckligaPraliner sa...

För många ägnar sig åt att prata, gnälla och klaga istället för att ta itu med det. Man kan ju framföra saker på ett lite....mildare sätt. Till en början :)) Funkar det inte får man ta i lite skarpare. Men det är inte lätt alla gånger. Man kan ju bli kallad gnällkärring för mindre. Det verkar som att är man en sån som säger vad man tycker och står för det som är rätt kan man bli en aning....impopulär...

Fast egentligen är det väl lika bra att ta itu med problem eller frågeställningar innan de blir för stora och vara ärliga med varandra. En drömvärld jag vet. Men om alla skötte sig bättre skulle det ju inte finnas några problem heller :)) Om alla gör som jag säger bara :)) Hahahaha ;)
Bara skoja, kände att jag måste lätta upp mitt allvarsamma prat ;)

Ann-Louise

Fnulan sa...

Som vanligt har du så bra inlägg.. klok....

MICKAN sa...

Man ska ju kunna prata med alla.

Monica sa...

Ja se denna kloka Ninja! Klart man ska säga vad man tycker även i obekväma situationer.
Kram och vink från mig.

Nett sa...

Javisst är det, kloka funderingar. Men sedan finns det ju alltid 2 sidor på varför man inte lyfter en fråga eller varför man lyfter den :)

lena sa...

Håller med..

Tre Tanter sa...

Precis vad vi pratade om på den här tantens jobb!

kram 3 tanter.

bokhyllan sa...

Absolut. Kloka ord och tankar.

syren sa...

Att kunna prata med alla är ju bra men många vågar kanske inte prata inför flera personer. Vilket jag tycker är synd.

Sladdertackan sa...

Klokt sagt!

Sommar i Sverige sa...

Hej Ninja, Så du känner igen dig...tyvärr känner jag inte igen dig? Kan du berätta ? Jag publ. inte det.

Sommar i Sverige sa...

Hej igen, okay, jag trodde du kom ifrån trakten Gesunda eller Sollerön men inte ville säga mer än så i första läget. Då jag är här ifrån så kändes det som att frågan "var befogad" ;-) Får jag fråga var du kommer ifrån ändå? Besöker du dessa trakter fortfarande, har du någon form av anknytning, typ: släkt/vänner ?
Jag vet: många frågor, men så blir det lätt när man pysslar med släktforskning. Ha de fint/Ulla