Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 8 februari 2012

Att fånga en känsla.....

Onsdag.....
Kanske veckans vanligaste dag? Mitt i veckandagen....en inrutad dag, i alla fall för mig. De flesta timmarna under onsdagsdygnet är noga inplanerade eller utrymmet för improvisationer är starkt begränsat, hur man nu vill se det? Min blogg, min vardag......jag har i alla fall en intention att skriva något som påminner om den dag, det dygn, jag upplevt....
En sommardag,  vid vägs ände, där land möter hav låg en liten butik som sålde tjärade knopar på nyckelringar.
Doften av tjära har en alldeles speciell innebörd för mig. Det får mig att tänka på min barndoms vårar då jag följde med morfar ner till båthusen och gubbarna i byn tjärade sina fiskebåtar. För ett barn var det en spännande tid......
Det var roligt att leka kurragömma i båthusen, lyssna till gubbarnas prat och fika tillsammans med dem. Ja, inte drack vi barn kaffe, men lemonad såg morfar alltid till att han hade med sig.
När jag hittade en sån där nytjärad knop i den lilla butiken kunde jag inte låta bli att köpa den till min nyckelknippa. Så fort jag känner doften.....tänker jag på nytjärade båtar, morfar och sommar.
Idag undrade en av mina kollegor vad som satt på min nyckelknippa och så fick jag berätta den här historien för henne.

12 kommentarer:

Smörblomma sa...

Bilden har verkligen fångat en känsla, så fint. Fina färger också. Kolla in min alldeles egna tidning på nätet :) http://simplylife-style.blogspot.com/

LyckligaPraliner sa...

Minnen...Jag skrev om det idag. Och det du skriver om är ett alldeles särskilt fint minne det också. Mitt minne var som solmogna jordgubbar eller de sötaste rödaste hallon. Jag tycker att ditt också känns som det.

Kram Ann-Louise

MARIA I KOS sa...

Dofter är förknippade med minnen .
Du har ett fint minne som kan dyka upp varje dag om du luktar på din tjärknop .
Vacker bild . Jag längtar till sommaren .
Kram ♥

Yvonne :-) sa...

Vilken härligt minne du har av din morfar.Kjell ser mycket dåligt.Hoppas att de kan ta bort blödningen.Har köpt surfplatta och gragit ner läsbart som man kan förstora,men det krävs tålamod att följa raderna. Kram!

Anonym sa...

Åååå, vilket fint minne och fotografiet till bidrog till att jag också kunde känna tjärlukten som du talar om. Jag har också ofta dofter förknippade till mina minnen. Kram kram

Mita sa...

Doften av tjära väcker minnen från min barndom uppe i norrland. Liksom nyslaget hö...
Visst går det lika bra med tändstickor,men dom där kanske luktar godare..*L*..
Kramiz!

Monica sa...

Tack för ett Inlägg med känsla, beröring, längtan och ljuvlig bild!
Kram kära Ninja från mig.

Camilla sa...

Underbara minnen. Och vilket vackert bild.
Sv: Du kanske förstår bättre om du trycker in på länken och läs där :)
Kram!

Annika sa...

Låter som fina minnen!

Augusta sa...

Jag upplever/känner speciellt för doften av tjära uppvuxen på landet som jag är :)

Fin bild föresten :)

Kram

Carina Sjölund sa...

Vacker bild!
Kramen♥

Ciara sa...

Ja,tänk vad mysigt att vissa dofter är så förankrade i härliga berndomsminnen;)
Jätten fin bild förresten!
Ha en bra kväll/Ciara