Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



lördag 11 februari 2012

Radiotips.....

Jag gillar att lyssna på radio. Radio är förknippat med ledighet för mig. Antingen har jag semester eller också har jag sovmorgon när radion skvalar. I min vardag har jag sällan tid för radiolyssnande.
Igår bjöd jag mina "blomvakter" på middag. De tar hand om hus, blommor och fiskar när mannen bredvid och jag inte är inne. På morgonen låg jag i sängen och funderade på hur menyn skulle se ut......samtidigt som jag slölyssnade på radion.
Radiopratarna började helt plötsligt prata menyer.....så praktiskt. En av radiopratarna föreslog räkcoctail med frukt och chili som entré...
Det lät spännande, eftersom radioprataren inte kom ihåg alla ingredienser så fick jag "googla" efter receptet.
När jag kom till affären var det inte säsong för alla frukter som ingick, så jag fick improvisera.......
Så här gjorde jag.....
Ett halvkilo räkor skalades....
En halv galiamelon tärnades...
En röd grapefrukt fileades och skars i små bitar
Två kiwifrukter skalades och tärnades...
Frukten blandades och lades i skålar, räkorna lades ovanpå...
Jag kokade en sås av en hel röd chilifrukt som strimlades smått och frästes i citronolja. Jag rev en lime och rörde ner skalet i såsen, samt pressade ur saften. Jag smakade av med honung och flingsalt och spädde såsen med mer citronolja och saft av ännu en lime.
Såsen ska räcka till fyra portioner så man får späda så att den räcker. Man balanserar, sältan, sötman, syrligheten och hettan, genom att tillsätta salt, citron eller honung efter behov.....
Sedan hällde jag såsen över räkorna och toppade med några pistagenötter....
Det blev överraskande gott. Vi drack ett Alsacevin till. De flesta Alsacevinerna är rätt dyra men de här vinerna kan du prova under hundralappen.......
Båda är torra och fruktiga.

14 kommentarer:

Jess sa...

Alsaceviner är gott!
Maten lät mycket god!

Anonym sa...

mums vad gott det där lät. Jag blev så sugen på räkor helt plötsligt! ha en skön dag.

Monica sa...

Ja ja, nu får jag börja med att "dra dig i örat"...att du inte ringde? Vi hade kastat oss på fågelen och kommit på stubinen! Vilken delikat måltid och vinet..oj,oj....*fniss*...
Var rädd om dig Ninja! Du vet att jag tänker på Dig!
Kram kram och vink från mig.

Sladdertackan sa...

Så duktig du är! Det lät jättegott!

Yvonne ♥ sa...

Det lät gott det du gjorde...Visst gjorde jag rätt. Vi hade så roligt och maten var god,mat blir alltid godare i rätt sällskap :-) Kram!

Livet och vardagen sa...

spännande blandning som man nog inet skulle kommit på själv:-)

Gardenhouse sa...

Mm vad det låter gott, både mat och vin :)
Så glada de ska bli blomvakterna!
Ha en fin fortsättning på helgen,
Kram Sussi

Art By Tina - Konst & Fashion sa...

Lät väldigt väldigt gott! Själv har jag precis gjort borsjtj för första gången i mitt liv - det blev också väldigt väldigt gott.

idémakeriet sa...

Det lätt ju härligt, så ser man att man också kan bli frestad med öronen.
Ha en skön kväll.
Kram Gerda

Anna sa...

Nu är jag inte så värst förtjust i räkor men det låter faktiskt jätte gott. :)

Ann-Mari sa...

Jag hade köpt en räksmörgås tlll hotellrummet, där jag har Mosel vittvin jag fick av chefen, men nu låter det bara futtigt och jag önskar jag hade din räk coctail :)))
Kram Ann-Mari

Viktkamp sa...

blev säkert supergott =)

Sv: Jo det är en hel del man måste kunna!

Kramar

Åsa! sa...

Vilket flyt att de pratade mat på radion! Receptet lät verkligen gott. Önskar dig en fin söndag! / Kram

Nett sa...

Mat är gott, men vin är jag inte mycket för. Radion, ja den ja... förr lyssnade jag jämnt på radio, inte idag konstigt nog. Hoppas att du har haft en fin helg!