Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



söndag 12 februari 2012

Den berömda helgsjukan........

Det finns vissa yrkesgrupper som utsätts för mer smitta än andra. Dit hör de som arbetar på vårdcentraler, apotek, dagis och även min yrkesgrupp.
När jag skulle hämta ut medicin på apoteket sist, lade jag märke till en skylt där någon författat följande:
" Smittskyddsinstitutet föreskriver att kön ska sluta minst fem meter innan luckan för att personalen ska hålla sig friska! Var vänlig respektera detta!"
I vilket annat land skulle man hänvisa till smittskyddsinstitutet? Det säger väl sunt förnuft att man inte ska hosta någon i ansiktet? Men tiderna förändras och nu när sjukdom handlar alltmer om ekonomi är det inte så självklart längre......vems budget ska sjukdomarna drabba? Vem ska betala karensdag eller VAB? Du eller jag?
Denna höst har jag drabbats av magsjuka två ggr......och nu är det andra helgen i rad jag är sjuk.
Detta pga av att jag arbetat med personer som egentligen hade behövt vara hemma i sin säng någon dag tidigare.......
Sängen en lyxvara?

20 kommentarer:

Livskrafter sa...

Krya på dig
kramar
Emma

Augusta sa...

Vad tråkigt att du drabbats under vintern.
Peppar,peppar, jag har haft tur, jag jobbar både inom äldreomsorgen och skolvärlden men än har jag inte drabbats.

Krya på dig!

Kram :)

syren sa...

Själv klart ska man ju i största möjliga mån undvika att smitta någon,men idag jobbar många för de har ej råd att vara hemma vilket är synd. Själv är jag sjuk sedan ett halv år tillbaka,vilket är trist men min förhoppning är att bli bättre. Krya på dig!kram

Sussi sa...

Tråkigt att behöva lida av andra människors dumma beslut. Man ska aldrig gå ut när man har magsjuka eller andra obehagliga sjukdommar. Synd att inte andra kan respektera detta..

Sv. Har hört att inte alla butiker säljer den här chokladen. Hoppas du hittar på den så du får smaka..

Kramisar

Art By Tina - Konst & Fashion sa...

Jag har aldrig brytt mig om att matcha kläder med min hårfärg...eller något annat - jag anser att allt jag gillar att ha på mig funkar. Skulle jag tänka så skulle inget funka med min arm för rent färg-teoretiskt skär sig den med typ alla grundfärger.

Jag gillar dessutom när det inte matchar speciellt bra. Det är en match på sitt sätt.

Yvonne sa...

Du får kanske gå till doktorn??? När jag var dålig så låg jag också och sööög på vitlök som du hade tipsat om..Krya på dej kramar!

ansepanse sa...

det handlar mycket om ekonomin när folk inte stannar hemma fast de egentligen behöver
krya på dig
kramar

Jess sa...

Jag kan säga att jag inte blev så glad när en av mina kollegor kommer till jobb och berättar att det rinner av henne när hon går på toan! Hur tänkte hon där liksom?

Anonym sa...

Krya på dig! Jag håller med dig, det är ekonomin som styr för mycket. Folk ska vara hemma när de är sjuka. Många tycker att de är duktiga om de går till jobbet lite halvhängiga när de i själva verket sprider runt sina baciller och är allt annat än duktiga eller hjälpsamma. Kram kram

Annika sa...

Det är trist att det blivit så!

Monica sa...

Grrrrr, blir så arg när ekonomin ska styra i vården, karensdagar m.m.m.m. Håller HELT med dig i ditt tänk!
Kram kram kram och du vet att jag tänker på Dig!

Livet och vardagen sa...

Nej, det är inget roligt samhälle vi har som får folk att gå till jobbet sjuka, istället för att stanna hemma och bli friska och inte smitta ner andra. Krya på dig!

Guldkorn by Elin sa...

Nä men fy vad tråkigt :(
Krya på dig och hoppas att du får vara fortsatt frisk sedan!

soffie sa...

usch va tråkigt det är så dåligt av folk som ger sig ut då de är sjuka, jag som jobbar på skola vet en del ungar får vi skicka hem då de berättar att jag spydde inatt, men hallå vad är det för föräldrar som skickar iväg barnen så, hoppas du kryar på dej snabbt nu,

LyckligaPraliner sa...

Vi har varit sjuka båda alldeles för mycket hittills...flera tusen mindre får vi...Vi har inte så hög lön från början heller. Alltid oro för pengar :( Jag blev förmodligen smittad av en jag träffade som egentligen skulle hållit sig hemma.

Ann-Louise

Gardenhouse sa...

Fysjutton för magsjuka och sedan 2ggr på rad... Ja visst blir man trött på att "folk" går för länge på jobbet.
Sv-Ridtravare, helt klart =)
Kram Sussi

Polargrevinnan sa...

Trevligt att få en påhälsning av dig.
Jag ska läsa lite mera oss dig, på kvällarna läser jag bloggar.Som du såg är vi Thailand och ska vara här en månad till.
Det du skriver om att inte ha råd att vara sjuk är ett problem som drabbar dem med låga löner mest och i förlängningen smittas flera.
Ha det så bra du kan och på återseende.
Kram Viola

Nett sa...

Ajdå, ingen rolig helg kan jag förstå. Krya på dig!

Camilla sa...

SÅÅÅ tråkigt!
Men allt beror på den där förbaskade karensdagen. Många går på jobbet när dom egentligen borde ha stannat hemma.
Man har väl helt enkelt inte råd med att stanna hemma :(
DET är synd att det har blivit så här. Men så går det då det finns som som utnyttjat systemet.
Krya på dig.
Kram!

Hörni sa...

Man kan ju inte jobba med magsjuka! Vad tråkigt att behöva bli smittad av någon som inte förstår en sån sak. Jag jobbar på förskola och som genom ett under är jag den enda som inte blivit sjuk i vinter, än. Hoppas det fortsätter så.