Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 9 februari 2012

Äppelpaus....

Ett sprucket granatäpple.....en nyttig frukt!

På de flesta arbetsplatser finns det några personer som är rökare. Med det kommer rökpauserna....på många arbetsplatser finns det därför en rökpolicy. Förr var den inte så strikt som idag då skadorna pga rökning är väldokumenterade. På en av mina tidigare arbetsplatser rökte halva personalstyrkan.....där införde vi äppelpauser för den grupp som inte rökte. Det tar ungefär lika lång tid att äta ett äpple som att röka en cigarett.
Vilket som är nyttigast säger sig själv......
Vi som åt äpplen kunde inte få i oss lika många äpplen som den grupp som rökte gjorde av med cigaretter.
Följaktligen tog vi inte heller lika många raster....
Men det var skönt att gå ifrån en stund, sätta sig en stol och knapra på ett äpple....
Ett äpple om dagen håller doktorn borta.......en fruktstund kanske inte är så dumt i alla fall!

23 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det så, en fruktstund för ickerökare så ska det vara. Men då slutar väl det med att de som röker ska också äta äppel, så då tar dom båda rasterna. hm, de som förstår sin hälsa är priviligerade. ... hehehe eller inte... fint foto i alla fall, men jag ser en liten tvestjärt på bilden. kram kram

Åsa! sa...

Det enda vettiga med rökningen är väl just detta att man tar sig små pauser, vilket är viktigare än vad vi tror. Viktigt för att vi får lite andrum, får sträcka på våra kroppar, vila lite och kanske även samla ihop oss!

KKvinneblogger sa...

Her i landet har det kommet forslag som gjør røykerne til den rene pariakaste.
Jeg har aldri vært fristet til å røyke, og jeg er kjempeglad for at vi slipper å være omgitt av tobbaksrøyk over alt, og at det er blitt en selvfølge at gjestene mine ikke røyker inne i mitt hus. Men når man ikke vil ansette røykere på en arbeidsplass, syns jeg det går for langt.
De som ønsker å stå ute på gata og røyke og fryse, må få lov til det.
For å spise eple, trenger man vel ikke gå ut.
Men kan man ikke få ta seg en pause uten å måtte putte noe i munnen?
Bare for pausens skyld :)

Monica sa...

Äppel peppel pirum parum...den gamle sjuksköterskan måste nu krypa till korset och säga att jag tillhör den gruppen som alla jagar i dag: rökare!!! Jag vet, jag vet, jag vet ALLA faror! Det enda jag kan "trösta" mig & andra är med är följande - jag röker ENSAM( inte i närheten av andra människor), ALDRIG att någon ska fara illa av att jag är så dum!
Men klart är det MYCKET nyttigare med en frukstund och få "komma ifrån" en stund.
Kram kram och vink från mig.

Simply Lifestyle sa...

Granatäpple är så häftigt! En jobbarkompis från Iran lärde mig hur man ska skala och äta dem, för mig blev det till intet innan hon lärde mig :)

Shamrock sa...

kul att du tittade in hos mig, Och du har helt rätt i att fruktstunder är viktiga

Annika sa...

Granatäpple är så himla gott!

Agneta sa...

Smart med små fruktstunder, det borde fler ta. Äpplen ska ju dessutom vara bra för magen. Och granatäpple är ju fullt av nyttigheter.

Oljekritan sa...

Granatäpple...så ljuvligt nyttigt gott.sött och varmrött.det på fotot ser ut att smaka så där sött och gott...moget..Röka ja..det är ju inte bra..Nu för tiden röker inte så många..men förr var vi få som inte rökte på jobbet..bra ju..Kram kram

Anna sa...

Det var ett ganska smart initiativ. Kanske borde fler arbetsplatser anamma det. :)

Viktkamp sa...

granatäpple är så gott =)

Vilken bra policy =)

Livet och vardagen sa...

Bra idé!!

Sussi sa...

Bra initiativ där. Frukt är ju mycket nyttigare så jag är glad att numera kunna sålla mig till den skaran. Jag har varit rökare och rökt i många år innan jag slutade för ca 5 år sen. Det är en av dom saker jag är stolt över.

Men du.. Nu blir jag nyfiken! Vad hände med dina knän?

LyckligaPraliner sa...

Ja bra idè! På ett ställe jag jobbade en gång var det ett enda springande på rökarna hela tiden. De fick det tydligen. Vi andra fick inte gå på toa så ofta.

Sv; nej inget hästköp :)) Men det gör inget om Pt ser ut som en bara det är en bra en :))

Ann-Louise

Elaine sa...

Kul att du tittade in hos mig! Trevlig blogg och helt underbara bilder!

Elaine sa...

Kul att du tittade in hos mig! Trevlig blogg och helt underbara bilder!

Guldkorn by Elin sa...

Men hej och vilken fin blogg du har!
Härliga foton och trevlig läsning :) Jag gillar.
I'll be back!

Yvonne ♥ sa...

Frukt är nyttigt!!Näää det är inte lätt när det är mannen i sängen bredvid som som är smittokällan... Natti!

Ellinor sa...

Vilket fantastiskt bra initiativ av ditt företag. Jag har aldrig förstått varför rökare, vilket i sig är en vana som inte bör uppmuntras, skall privilegieras med extra pauser. Det borde vara tvärt om!
Kram

Knaada sa...

SV:
Haha, en ammograf!?? :) Kanske vi har en uppfinning på gång du och jag! Bra och gissat :)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Granatäpple är både vackert och gott, men skvätter väldigt. Där jag jobbar är vi drygt 35 pers, 1 röker! Resten äter faktiskt frukt på rasten.
Ha en skön helg
Kramar
AnnaMaria

Livskrafter sa...

God morgon...och tack för att du kom förbi coh röstade hos mig. Uppskattas förstås.

Har botaniserat omkring bland dina fantastiska bilder och jag fångas totalt av din förmåga att fånga ögonblick och leverar känslor genom bilder. Snyggt
Ha en fin fredag
Emma

Doktor Glas sa...

ja, dom unnar sig pauser lite då å då, dessa rökare. det är liksom en självklarhet enligt dom.