Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



fredag 17 februari 2012

Plöjt en bok.....

Omslagsbild: Stjärnlösa nätter

Den här förmiddagen har jag tillbringat i sängen och plöjt en bok. Vi fick varsin bok av chefen i läxa....
Det passar ju bra när man är sjuk och hinner läsa. 
Hedersrelaterat våld......det är orsaken bakom. 
I ett mångkulturellt samhälle blir kulturkrockarna många och det är inte alltid lätt att förstå orsak och verkan. Arkan skriver om sitt eget liv och hur han tvingades in i äktenskap mot sin vilja. Flera unga människor får lida för att hedern ska räddas.....
Det svenska samhällets formalitetskrav får också konsekvenser.......två olika synsätt som står lika långt ifrån varandra som ljus och mörker.......

14 kommentarer:

Anonym sa...

tack för din kommentar hos mig. Jag har svårt att hitta just sättet att undervisa som blir motiverande för eleven och inte energitömmande för mig om du förstår mitt dilemma.

Boken verkar intressant, tack för tipset! Ha en skön helg. kram

Pia sa...

Trevligt med nytt besök! Men inga trevliga saker du läser om...Svårt att puzzla ihop detta (alltså också det finska) samhälle med många kulturer.

Hahhaa, dina krokusar såg ganska medtagna ut!

Kramen!
-Pia-

ansepanse sa...

passade ju superbra när du nu har så mycket tid till läsning
kramar

Nett sa...

Bra när man kan varva mellan bok och film :)

Livet och vardagen sa...

ovanligt att det handlar om en kille som är utsatt.

Hoffmans Design sa...

Krya på dej. Din fråga om det finns garner nej det finns det inte men en massa annat fint. Men ner i byn Sälen så finns det garner. Kram Hoffmansdesign

soffie sa...

hoppas du mår bättre nu:) den boken ska jag kolla upp kramen

Lisbet sa...

Det var jag som påminde dig om kaffet! Kul!

Hoppas du är på bättringsvägen!
Ha en skön helg!

Jess sa...

Har hört om den. Gillade du den?

Gardenhouse sa...

Ja det är ju bra med tid till läxläsning ;) Tufft ämne...
Ha en fin helg och krya på sig!
Kram Sussi

Filimarans Funderingar sa...

Tack för ditt besök! Ja det är en citron som jag håller på att sticka men det tog ett bra tag innan jag förstod hur jag skulle göra men nu går det som en dans:))

Yvonne ♥ sa...

Vi hade också valt fina blommor två st som stod upp alltså inga kransar.En med Joh 5.28.29 den andra med Upp 21:4. Nattikram!

Camilla sa...

Låter som en bra bok.
Kram!

skapa och inreda sa...

Tack för boktipset! Låter som en bok jag skulle tycka om.