Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



söndag 19 februari 2012

Suger på en vitlök.....

Vi har inget godis hemma förstår ni. Så man tager vad man haver (fniss). Jag har varit ute en stund bland folk idag och tror ni inte att jag fick ont i halsen igen (morr). Det verkar som om hela Stockholm har invaderats av en snabbmuterande virus. För om den såg exakt likadan ut som för två veckor sedan så borde jag ha känt igen den? Så nu suger jag på en vitlök......inte så gott, men det är bäst att mota Olle i grind!
Men fungerar det verkligen?
Jag brukar bli av med min onda hals i alla fall, men sedan vet jag inte....
Här nedan kommer lite valda klipp från nätet.......visst är det värt ett försök? Och dessutom får man vara ifred om man inte bjuder vill säga? Får det lov att vara en liten bit vitlök att suga på?

Idag töar det....

Förkylningskur
Vitlök innehåller små mängder av antibakteriella ämnen och ämnen som motverkar virus. Men det är svårt att avgöra i vilken utsträckning dessa ämnen kan påverka och hämma förkylning. Här går forskarnas åsikter isär och det finns ingen studie som visar klart och tydligt att vitlök faktiskt kan motverka förkylning. En del säger lite ironiskt att det bästa med vitlök är att den håller förkylda människor på avstånd så att man slipper bli smittad. www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=3&a

  

Vitlök mot bakterier, virus och svampar

1858 visade Louis Pasteur att vitlök har antibakteriella egenskaper. Under första och andra världskriget behandlade man sår med vitlök som skydd mot röta.
Försök i provrör och på djur har visat att vitlök är verksamt mot flera typer av bakterier, virus, svampinfektioner och inälvsparasiter. Man tror att vitlök kan hjälpa till att understödja immunförsvaret och förebygga infektioner i människor.www.nyfikenvital.org/?q=node/156

Kanske förebygger

I studien lottades 146 frivilliga till antingen behandling med vitlök, med 180 milligram av ämnet allicin, eller placebo i tolv veckor. Under den tiden blev 65 personer i kontrollgruppen förkylda, enligt vad de själva rapporterade, jämfört med 24 personer i vitlöksgruppen.
- Den här studien visar alltså att vitlök kan ha en effekt när det gäller att förebygga förkylning, men egentligen är den för liten för att dra några säkra slutsatser, säger Lissiman och tillägger att några av deltagarna dessutom ganska snabbt lyckades lista ut om det var vitlöksextrakt eller någonting annat i kapslarna, vilket kan ha påverkat resultatet. 

Kan döda virus

Vitlök luktar, som bekant. Eller doftar, för den som föredrar det ordet.
Vitlökspreparat sägs, bland mycket annat i marknadsföringen, stimulera immunförsvaret och motverka virus. Laboratorieförsök har mycket riktigt visat att allicin, som uppstår när de knubbiga klyftorna krossas, kan döda både virus och bakterier.
- Men det som händer i laboratoriet behöver inte nödvändigtvis hända i människokroppen, säger Lissiman.www.expressen.se/halsa/vitlok-mot-forkylning---en-bluff/

22 kommentarer:

Jeppsson sa...

Om du tycker det är gott med vitlök så skadar det ju inte att testa iaf.

Ninja sa...

Gott....i mat jaa...... men att suga på ....hmmmm????

Sussi sa...

Då är det vitlök jag ska vräka i mig nu. Jag har umgåtts med förkylda folk hela helgen. Förhoppningsvis klarar man sig?

Yvonne ♥ sa...

Jag sög på vitlök när jag var dålig..Ja det är så mysigt att få "rå" om dom.Oliwer var ute i fm och Cassandra är iväg nu,ja du vet var.Kram!

Monica sa...

Sug på vitlöken! Jag tror att de är bra! Har jag ont i öronen brukar jag stoppa vitlök där! Fungerar för mig jätte bra! Så fortsätt sug på vitlöken Ninja! Krya på dig.
Kram kram låååång och VARM.

Anonym sa...

Får man bara till en tillräckligt läskig andedräkt håller man smittspridarna borta om de inte är allt för täppta i näsan.

skapa och inreda sa...

Att bli förkyld är inte roligt, kanske vitlök är ett bra sätt att skrämma iväg bacillerna :)
Jag gillar vitlök, jag kanske ska pröva att suga på en nästa gång jag känner att det är något på gång.

ansepanse sa...

jag vet inte om jag skulle tycka om att gå och suga på en vitlök :) men det kanske hjälper, så testa du
jo, nu töar det :)
kramar

Kors och Tvärs sa...

Hej och tack för att du tittade in hos mej.
Att suga på en vitlök har jag inte testat, däremot skivat på hård macka. Det är riktigt gott om man gillar vitlök. Sen tror jag också att den är nyttig.

Livet och vardagen sa...

vitlök funkar säkert! Om inte annat så kommer ingen annan tillräckligt nära för att kunna smitta ner dig igen:-)

soffie sa...

haha den har jag inte hört förut att suga på en vitlök,men det är ju gasnka starkt så det kanske biter på alla baciller:)
hoppas det funkar fördej nu så du slipper bli sjuk,vitpepparkorn har jag hhört som en huskur mot magsjuka,
kramen

Gardenhouse sa...

Ja om inte annat så rubbar ju tron berg ;)
Kram Sussi

Anonym sa...

Suga på vitlök! hm, och he... jag vet inte. Det hjälper säkert men det kan ju inte vara gott. Jag skrattade gott när jag läste monikas kommentar också. Vitlök i öronen. Kära gumman, en syn för gudarna att se er tillsammans du som suger på vitlök och monika som har sina i öronen. Du förstår ju själv att det är svårt att låta smilbanden drar lite.
Kram och krya

Monica sa...

Kära Ninja, vi kan ha riktigt roligt med våra vitlöksklyftor...
Packa och kom ner "vetja" så kan vi svettas tillsammans....*fniss*..
Kramen.

Annika sa...

Hahahaha det låter inte så gott om jag ska vara ärlig!

Alexandra sa...

Tack!
Kikar tillbaka & hittade dina två bloggar - nya för mig =)
Kommer def. titta in flera gånger!
Krya på Dig!

lavendia sa...

Det är väldigt gott med vitlök i mat, men suga på den!! Bara du blir frisk så är det ju värt det. Jag har tagit ett annat av dina tips och ska försöka sätta in litet bilder från resor. Det blir så sällan att man tittar på bilderna annars. Krya på dig!

Art By Tina - Konst & Fashion sa...

Nu blev jag jäkligt sugen på marinerade vitlöksklyftor.

Carina Sjölund sa...

Jag tror jag hoppar över detta med vitlöken :)
Ha en fin dag!
Kramen♥

Emilia sa...

Härliga vinterbilder - både den med snöklädda träd och töbilden!

Nett sa...

Vitlök är ju bara så gott :)

A House With A View sa...

Hmmmmm mycket intressant läsning:))) Och ja tack, jag tar gladeligen ett par vitlöksklyftor för jag får ingen ordning på min förkylning som hållit i sig läääääänge nu, urk...

Krya-på-dig-kramiz från aka