Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



måndag 27 februari 2012

Härliga måndag!

Är det verkligen möjligt? Kan måndagar vara härliga? Ja, ibland.
Det är underbart vårväder ute, det var lätt att gå upp i morse, det var lugnt och trevligt på jobbet.

Jag håller som bäst på att fördjupa mig i kavlingsteknikens mysterier.
Det är en del att hålla reda på......hur tjockt ska leran kavlas, hur får man upp den ur formen, hur lagar man sprickor???? Hur skär man snygga kanter?????
Min keramikerkollega har ett oändligt tålamod, och jag lär mig så sakteliga......
Krukmakare.......ett av världens äldsta yrken.
När vi har det lugnt på jobbet passar vi på att internutbilda varandra.........
Nu är det dags för kaffe på trappen! Ha det!

Snart är det dags!


31 kommentarer:

Art By Tina - Konst & Fashion sa...

Kaffe på trappen lät ju fantastiskt. Men idag går det nog inte. Snarare snö på trappen. Eller?

Mamma till tre Prinsessor sa...

Åh här snöar och regnar det för fullt :(

KKvinneblogger sa...

Her i Bergen er det grå og tung tåke i dag. Men snøklokkene blomstrer og kanskje kommer solen om litt :)
Blåveis må vi til Østlandet for å finne, men dit skal vi neste uke og da kanskje, kanskje ser vi den?! :)

messan sa...

Helgen underbart väder..idag lite trist men är glad iaf:).kram

Katarina sa...

Krukmakare :O) Häftigt! Det måste ju vara jätteintressant. Kram Katarina.

Livet och vardagen sa...

och jag undrar var våren tog vägen.... Här är bistert. Snö i luften och kyliga vindar. Tror bestämt att våren lurade oss lite grann..

Monica sa...

Tjingeling krukmakaren! Så kul att du börjat med det också. du kan mycket du....
Sv: Ja, vi har hyrt en Bungalow som är "bara" såååå mysig!!!Har allt vi önskade oss! Välkommen!sätt dig och han bredvid på fågeln.....hi,hi,hi.
Kram varm och ärlig från mig.

ansepanse sa...

men va? vad är det för finväder du har, här har det först snöat sedan gick det över i regn
kramar

Nicole sa...

Det låter som ett härligt yrke! Det är bra att ha kolleger som delar med sig av sina tips!

Ha en finn vecka!

Kram, Nicole

Oljekritan sa...

Åh vad du inspirerar,,,kaveltekniken är kul ja, men svår...hoppas det bidde bra..roligt att skapa i lera..ju..roligt att skapa med tillsammans...får man se vad det blev?? Kram kram karina

Oljekritan sa...

Åh vad du inspirerar,,,kaveltekniken är kul ja, men svår...hoppas det bidde bra..roligt att skapa i lera..ju..roligt att skapa med tillsammans...får man se vad det blev?? Kram kram karina

Gilla sa...

Det måste vara roligt att jobba med lera. Jag har ofta önskat att jag kunde göra det. Drejning är nog det jag helst skulle vilja kunna förstås.

Sv: Korna fiser ut växthusgaser och det gör både du och jag också. Det var en allvarlig skrift jag läste det i och att man borde äta kanin istället, för det inte gjorde så mycket illa mot växtligheten.

Gilla

Gilla sa...

Det måste vara roligt att jobba med lera. Jag har ofta önskat att jag kunde göra det. Drejning är nog det jag helst skulle vilja kunna förstås.

Sv: Korna fiser ut växthusgaser och det gör både du och jag också. Det var en allvarlig skrift jag läste det i och att man borde äta kanin istället, för det inte gjorde så mycket illa mot växtligheten.

Gilla

Jess sa...

Måndagar kan vara riktigt bra!
Jag skulle gärna gå en keramikkurs! Så roligt!

Yvonne sa...

Jag vet en krukmakare som är duktig!!!Dom får nog ha en sådan röra ett tag till.Nästa vecka har vi K.Ha det så bra kram!

Sussi sa...

Ja, visst kan dom vara härliga. Om man är ledig ;)

Annika sa...

Härligt vårväder vi haft!

Gardenhouse sa...

Blåsippan ute i backarna står
...här ligger ju snön och det är minus 13! Orättvist tycker jag nu ;)
Kram Sussi

4U2 sa...

Så härligt. Det var länge, länge sedan jag gjorde lersaker.

Mita sa...

Fika på trappan,ja det är inte dumt.Kan man sen kika på ljuvliga blåsippor då är lyckan gjord,
Kram vännen

Fenixmonas sa...

Kreativitet och skapande är härligt! En underbar tid har vi nu att se fram emot också! Kramiz

A House With A View sa...

Vilken vacker bild!!!! Och vad kul att arbeta med lera!! Men svårt också!!! Tyvärr försvann vårt vackra vårväder, men jag håller tummarna att det snart kommer tillbaka för gud så jag längtar efter våren nu:)))

Önskar dig en fin dag!

Kraaaaaaaaaaaaaaam aka

Lisbet sa...

Jag hajade till då jag såg bilden! Sen läste jag under bilden :)
Här är det snöoväder och väldigt långt till våren... Ljusare dagar, det är det enda hittills!

Lera är kul att jobba med, men inte så enkelt. Brukar ibland jobba med lera i jobbet... men ingen expert!

Livskrafter sa...

klart att måndagar kan vara härliga. Helt fantastiska faktiskt. Måndag = Ny vecka nya möjligheter. alternativet är ju att vi inte får någon ny måndag eller möjlighet så ...HEY love Mondays, det gör jag
kram
Emma

lavendia sa...

Även jag hajade till då jag såg bilden. Tänkte att det är inte möjligt redan. Men det är dags snart. Hålla på med lera är roligt. Du får visa om det blir något av kavlandet. Äter ni goda rester efter helgen - eller allt gick åt?

eWa sa...

Ja, det är bara träning som gäller så kavla upp ärmarna och kavla på :)
Tur det finns mysiga trappor som är perfekta till de där härliga små stunderna, speciellt i vårsol !

Tre Tanter sa...

Åh vad det måste vara roligt att lära sig såna saker.
Ha en fin dag!

Kram 3 Tanter.

Anonym sa...

Min måndag var mysig eftersom jag spenderade den på Haga i Göteborg. Den snöregnade men inte blev mitt humör sämre för det. Och du fikar på trappen, härligt! Kram

Augusta sa...

Det låter intressant.

Betongsaker som du visat tidigare är jag också intresserad att göra. Och trädgårdsplattor. Men behöver bil då jag är där uppe i huset för att frakta betongen.

Kram

Carina Sjölund sa...

I går hade jag en bra Måndag, jag var ledig :)

Men i kväll kör nattpassen igång!
Kramen♥

Nett sa...

Kul med utbildning och det verkar även vara något som skulle passa mig, skapande av egna händer är något alldeles speciellt.