Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 23 november 2011

Man borde ha en lada.....


Man borde ha en lada...

Betonggjutning är kul. Det är både lätt och billigt. Men utrymmeskrävande och slabbigt....
Jag har tur som får gjuta betong på mitt jobb....
Igår gjorde vi ett experiment. Jag ville gjuta en ljuslampett. Den skulle ha hängare och ett hål för ljushållaren i smide. Problemet var att ljushållarens fästanordning var för kort. Att gjuta så tunn betong går, men det finns risk att den spricker. Särskilt då vi använder fin sand istället för finbetong.......
Klurigt värre....
Jag löste problemet med en plasthylsa och en bit lera. Men man vet ju inte om teorin fungerar i praktiken förrän man lossar formen.
Jag blev glatt överraskad, det blev väldigt lyckat!
Här hemma blir det dessvärre inte mycket gjutet. Det beror på tid och utrymmesbrist. Egentligen går det fort att gjuta, det är den tid det går åt att förbereda och plocka in och ut material som är svår att få till. När man har allting på plats är det så mycket lättare.....
Man borde ha en lada för måleri och betonggjutning. Jag tror att jag sätter upp det på önskelistan. Lagom stor lada i bra skick sökes......

Ljusstakar som jag har gjutit i Pringlesformar....

18 kommentarer:

Stefan Falkelind sa...

De skulle bli ursnygga om man målade dem.

Sv: Visst kan jag prata tro men då är det jag själv som väljer det. Inte bli påhoppad eller påprackad på stan av okända personer.

Chiquita sa...

Bra idé... jag vill också ha en lada fylld med möss ;-) Men har du tänkt på hur mycket jobb det är när den ska målas om? ;-)
Sv: Den är faktiskt inte så tokig min toalett :-)

Yvonne :-) sa...

Hmmm... jag vet inte riktigt hur singelmalt smakar.Oj vad du har fått äta chips.. Sätter upp på min önskelista att du ska lära mej betonggjuteri. :-). Kram!

Monica sa...

Titt ut från lavendelfälten, har lämnat dem nyligen & nu är jag "mitt i sommaren"....hi,hi. Tänk vad bra de är med att ha förmågan att "drömma & fantisera"....undrar om inte du också skulle passa i den "klubben"...kom osökt att tänka på drömmen om en sådan STOR LADA!
Ja, ja..tanken om en arbetsplats för sina konstnärliga projekt förstår jag...men sååååå stort ställe????? Du vilka VACKRA saker du gör!!! Jätte fina!
Kram på dig vännen & idag får du en puss i pannan också.

Karpstryparn sa...

Fina ljus det.

Svar: Japp.

soffie sa...

wow va vacker bild, va fint du har gjort, kramen

Carina Sjölund sa...

Vad fint du har pysslat med :)
Kramen♥

Gardenhouse sa...

Ja det var en bra önskan...jag har ladan men inte tiden just nu...
Du verkar ha ett riktigt trevligt och roligt jobb där allt möjligt händer! Tro jag vad du gör? ;)
Fina ljusstakar!
Kram Sussi

Landbohaven sa...

Skønne billeder.
Smukke lysestager.
Tak for kigget.

ansepanse sa...

du kanske kan få en lada i julklapp av tomten om du skriver den på önskelistan och skickar iväg den till honom
kramar

Augusta sa...

Vad fina dom blev :)

Exakt vad jag också skulle vilja testa :)

Kram

Fnulan sa...

Å vad fina!!! Vill med ha en lada!

Fenixmonas sa...

Visst hade det varit idealiskt...förstår att sådant behöver plats och förstår också att det säkert blir en hel del söl! Hoppas du får en lada!!! Kramiz

Livet och vardagen sa...

Jättefina!!

Frugan med Lillan i magen sa...

Så fina.

Ja i perioder kan dom små vara väldigt sjuka, hösten är ju en sån period.

Chiquita sa...

Vill bara önska dig en fin torsdag!

Nett sa...

Vad duktig du är, förstår att du vill ha en lada :) Som här, jag vill ha ett handarbetsrum :)

Åsa! sa...

Att gjuta är verkligen roligt, men man behöver plats!

Så tittar jag på bilden, och tittar och tittar, för jag ser ju att det är en bild här från ön, men den här gången kan jag inte känna igen mig :)