Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



lördag 5 november 2011

Blir vi alltmer EGON?

En bit av världen sett från ovan.....hur står det till därnere egentligen?

Blir vi alltmer EGON? Jag hajade till när jag gick förbi löpsdeln......det var en ovanlig rubrik.
Blir vi alltmer EGON? Vilken värld vill vi ha egentligen? fortsatte textraden under.
Ja, det var inte namnet Egon som avsågs, utan egoism, egocentrisk, egenkär, osv.
Det var inte Aftonbladet eller Expressens löpsedel utan lokaltidningen Söder om Söder.......
Det var presentationen av en ny artikelserie om en alltmer egocentrisk värld, där människor älskar sig själva mer än någonsin.
Bara jag mår bra så struntar jag i om andra mår dåligt av det!
 Jo, det finns sådana. När det gäller umgängeskretsen kan vi välja. Men när det gäller de vi träffar i skolan, i arbetslivet eller bland myndigheter så kan vi inte välja....



12 kommentarer:

Chiquita sa...

Tyvärr så stämmer det nog. Fast jag vet inte om jag tror att vi gör det medvetet, men det går helt klart i den riktningen. Många som bor i trappuppgång vet inte ens vilka som är deras grannar. Händer det något på gatan så väljer många att inte se för att inte bli inblandade. Vi har mindre mindre tid för våra vänner utan istället så sitter vi hemma vid datorn och bloggar;-)
Sv: Återigen, fina bilder du lagt in.

Yvonne ♥ sa...

Ok Jag har satt några direkt i vatten .De var döende och har tagit sig bra ..Tack för hjälpen.Kram!

Yvonne Johansson sa...

Nu är headern färdig :) Obs! Jag har träffat på många som lever på att stjäla energi från andra. Dom mår väl inte bra själva och för att må bra så trycker dom ner andra och gör livet surt för dom. Dom har blivit psykopater och det finns tyvärr gott om dom. Om man inte behöver och måste, så undviker jag sådana så mycket jag bara kan, och om jag måste så ser jag till att den personen får så lite hållhake som möjligt på en. Livet är verkligen inte lätt ibland. Försöker tänka på roliga saker istället och försöker undvika negativa saker. Jag hoppas du får en trevlig och skön Allahelgona helg. Ska ut till Mallens gamla stall och betes kompis och borsta upp honom och hans kompis. Sedan kanske jag ska försöka fånga en gädda igen, innan det blir för mörkt. Ha det så gott.

Monica sa...

Ninja, önskar dig en bra dag! Fotot "kopplat" till Inlägget = mycket bra!
Sammanfattning: de är inte alltid lätt att vara människa.
Kram kram från mig.

Livet och vardagen sa...

jag håller med om att världen blir mer och mer ego, vet inte varför folk inte orkar med att ha empati.

Nett sa...

Stämmer säkert en massa att vi blir egon, men man vill ju inte att sanningen skall vara så.

soffie sa...

läcker bild, ja vart är vår värld på väg egentligen ,usch när man börjar tänka på det blir det riktigt kusligt, kramen

MICKAN sa...

Man behöver ju faktiskt inte gå så lång hemifrån om man ska känna på sånt. Det kan ju faktiskt ligga på lur närmre än man tror ....

Men, ha en riktigt bra helg iallafall!

Fnulan sa...

Kanske inte mer egon, men absolut mer individualister, eller är det samma sak?
Kul att du tittade in hos mig!

Marina sa...

Så många underbara bilder!!!

Majken sa...

Ja jag tycker nog faktiskt att vi blir mer Egon... Inte för att jag är så politisk... men de sista åren har klyftorna i Sverige ökat... Mycke vill ha mer... & lite får mindre än minst....

Pensionärer, arbetslösa (ja tänk bara på alla i fas 3) & sjukskrivna (som blir utförsäkrade för så fungerar det när dagarna tar slut.. man får vårdas på sjukhus för att få vara sjuk länge eller vara döende...) har verkligen drabbats...Klyftorna har blivit större i Välfärdssamhället Sverige...

Men det gäller att se till sig själv & göra det man kan som medmänniska.. .-)
Känns som min kommentar blev väldigt negativ...

Jag önskar dig en riktigt fin söndag!
Kram

ansepanse sa...

jo så är det nog i samhället som stort, alla tänker främst på sig själv och struntar i andra
kramar