Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



fredag 18 november 2011

Frost och stekta gröna tomater?

Min jättetomatplanta!
Jag köpte den av min kollega i mitten av maj. Han driver upp olika plantor däribland tomater. När jag frågade vilken sort jag skulle välja, rekommenderade han denna. Den kommer att trivas på din altan, sade han. Det gör den förvisso.


Den växte och växte.....men inga blommor syntes någonstans. I slutet av juli började den blomma.....alla blommor torkade och föll av! Efter semestern frågade jag hur det kom sig?
-Ååååh, glömde jag berätta, svarade kollegan. Det är du som måste vara bi och pollinera blommorna.
Sagt och gjort, jag ställde mig på en pall och lekte bi. Jag penslade blommor och skakade plantan med jämna mellanrum.
Nu, i november blommar tomatplantan för fullt!

Först i slutet av oktober började fruktämnena d.v.s. tomaterna att visa sig!

Tomaterna är imponerande men hur ska de hinna mogna?

Det är en sen sort, sade kollegan.
Själv tror jag inte att den lämpar sig för svenskt klimat, såvida man inte har växthus och kan börja driva den redan i februari.
Nu har det varit nattfrost två nätter i rad. Plantan kommer att frysa snart.....
Det är lite bökigt att ta in den, så det får nog bli stekta gröna tomater........

18 kommentarer:

Monica sa...

*finns*...det blir väl en utsökt fredagsmiddag: stekta gröna tomater. Ringla lite god olivolja över och det kommer att sitta som en "smäck". Glöm inte ett gott glas rött till!
Kram kram och ha en bra Dag.

Åsa! sa...

Du får sylta in tomaterna, det är jättegott!

Karpstryparn sa...

Kan tomatplantor verkligen få tomater så här års? Det var som tusan, det här visste jag faktiskt inte.

Men å andra sidan så vet jag inte så mycket om tomatplantor......bortsett från att de är växter och de får tomater då, hehe.

Kort och Gott - Nillas Trädgård sa...

"Stekta gröna tomater" trodde jag var en filmtitel... (en av mina favoriter)

tecknartina sa...

Trevligt att du tittade in på min blogg!
varm hälsn fr Tina på Hönö

Chiquita sa...

Man lär sig nåt nytt varje dag ;-)

Monica sa...

Hoppas att du lyckades komma på ngt.men dina tomater. Vad roligt att ni har bokat resan! Tror/övertygad om att den kommer passa er båda! Har hört så mycket positivt om resmålet!!!!
Sv: Skulle jag dansa i de höga klackarna blev det en collumfratur inom en minut! Vi dansar salsa för "äldre"...så roligt och vilken härlig motion vi får på köpet.
Kram kram och ha en bra kväll.

ansepanse sa...

stekta gröna tomater är kanske jättegott :) filmen är i allafall bra :)
kramar

Yvonne :-) sa...

Inte lätt att veta allt om blommor och bin.Men nu har du ju fina tomater.Ja,det är mycket prestige i maktens korridorer.Nu bryr jag mej inte för mor är på ett bra hem.Kram!

Carina Sjölund sa...

Jag ser hellre filmen än äter dom hihihi :)
Kramen♥

soffie sa...

wow vilken planta,prova att ta in plantan å se vad som händer med dem, kramen

Livet och vardagen sa...

de mognar inomhus också om de får ligga framme några dagar. Tack för "ordtipsen" - potatis var kul, hahaha!

Fnulan sa...

Oj så sent! Kan man inte ta in dom?

Fenixmonas sa...

Å´så synd att den kom igång så sent...men du kan plocka in tomater och lägga ljust i t.ex ett fönster, så mognar de inne! Cesare gick till final! hoppas du vill skicka ett sms eller två på min lille skrutt! Kramiz!

Anonym sa...

Det sägs att man kan lägga omogna tomater tilsammans med en banan i en plastpåse i kylskåpet. Ämnen som bananen utsöndrar får tomaterna att mogna. Aldrig provat själv men kanske värt ett försök.
Kerstin (Ölandsvindar)

Chiquita sa...

Sv: Jag kan inte tänka mig att det är nåt problem med biljetter i december...möjligtvis de dagar folk är lediga..
Här har du en länk till en officiell sida som säljer inträde. där kan man också se hur många biljetter som finns kvar för varje dag, tid etc.
http://www.servicaixa.com/nav/landings/en/mucho_mas/entradas_alhambra/index.html

Gardenhouse sa...

Ja det är ju gott med stekta, annars lägg dem på fönster brädan och snart mognar de i ljuset och värmen :)
Plantan var verkligen stor och fin, nästa år vet du ju precis hur den ska skötas...då lär det bli tomater!
Kram Sussi

Lisbeth sa...

Här hos dig fastnade jag ett tag Jag har suttit en stund och kikat runt på olika bloggar. jag läste tillbaks en bit och blev underhållen på ett härligt sätt. Vad kul det där med pollineringen. Det hade jag ingen aning om. Själv fotograferar jag med min lilla kamera men sambon som lever med en mer avancerad kamera fotar hela tiden. Dina bilder var jättefina och gav utrymme för egna utsvävningar
Ha en fin kväll