Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



tisdag 24 januari 2012

Gränserna suddas ut....

Årsarbetstid......
Flex och valfrihet eller förlorad rätt till fritid, eller arbetstid om man så vill?
En sak är säker, gränsen mellan arbetstid och fritid suddas ut.....
Ökad valfrihet, att kunna styra sin arbetstid, det låter bra.....men kan man verkligen påverka arbetstiden så mycket?
Förlorad komp och ersättning för övertid är vad det kostar......och vad händer om du får mer arbete än du mäktar med? Då ska man prioritera rätt heter det.....
Många frågetecken blir det......
Kastar vi bort det generationerna före oss har kämpat för, nämligen åtta timmars arbetsdag och rätten till övertidsersättning?

Vad händer med fritiden? Svaret får bli, vet ej......

19 kommentarer:

Vicke sa...

ja, det kan man fråga sig, ha en fin kväll nu och det är klart att jag med åkte i backen

Monica sa...

Fundera på det du kära Ninja någon dag till....men din BILD ger mig sådan känsla av frihet....jag får "stå päls" på armarna.
Kram varm ärlig.

Gardenhouse sa...

Ja det var en mycket bra fråga i det effektiva samhälle vi ska ha...
Känner mycket väl igen mig i denna fråga på min arbetsplats, tyvärr...
Sv- Vi har Highland cattle kor,
kul att du också är nära vän med kossorna! För visst är det roliga djur? =)
Du...utmaningen, skulle ju påminna dig ;) Sugen nu?!
Kram Sussi

Livet och vardagen sa...

jag tror inte det är en bra lösning för löntagare, bara för arbetsgivaren. På min förra arbetstid hade man "löst in" min övertidsersättning och mina traktamenten mot en blygsamt högre lön och 5 extra semesterdagar. inte något av alla år jag jobbade där tjänade JAG på det...

Sussi sa...

Min sambo får inte ens betalt för övertid. Det är liksom inbakat i hans lön. Vilket nerköp då han jobbar över rätt mycket..

mariaikos sa...

En bra balans mellan arbete och fritid ska det vara .
Jag gillar din bild .
Kram ♥

Yvonne :-) sa...

Skönt att man inte jobbar!!Och man får sååå bra svar när man pratar med sig själv.... Natti !

soffie sa...

otroligt vacker bild å du skriver så bra,må gott

Nina sa...

Jag sitter exakt i dylik situation & det är inte roligt! Jobbar alldeles för många timmar om dagen, men jag förväntas ändå att vara ledig, samtidigt som att jag skall klara av mitt arbete inom min ordinarie arbetstid, kluven.....jag.......det är bara förnamnet :(

Fenixmonas sa...

Ja, så är det ju...vi samlar på oss flextid och får aldrig någon beordrad övertid, det är ju billigt och bra för arbetsgivaren medan det sliter ner arbetaren. Hos oss blir det periodvis väldigt mycket flextid, men inte alltid så enkelt att använda den...vilket ju givetvis beror på att vi är för få som ska fixa jobbet! Bra för arbetsivaren som inte behöver anställa fler...Kramiz

Smörblomma sa...

FINT SKRIVET :) Så tänkvärt, så tänkvärt...

Anonym sa...

Bra fråga. Fast hos mig är det såhär: jobb har jag förlorat för länge sen pga sjukdom(ar). Dock om man tänker på hur mycket ont jag har i kroppen och hur mycket kämpande så har jag aldrig fritid. I min situation är man ett fånge i sin egen kropp..
Kram

Art By Tina - Konst & Fashion sa...

Yes. Billigt är bäst.

Annika sa...

Mycket bra skrivet!

Carina Sjölund sa...

Tänkvärt skrivet :)
Kramen♥

attis sa...

Väldigt bra skrivet. Det finns många frågetecken i dagens samhälle. Helt klart gäller det även om mannen sitter bredvid :) Ha en bra dag.
Kram

ansepanse sa...

vilket dilemma, det där låter inte bra
kramar

bokhyllan sa...

Bra fråga, men inte helt enkelt att ge svar på.
Underbar och stämmningfull bild.

Yohanna i Las Palmas sa...

Åh så bra frågat. Vad händer?
Det är faktiskt INTE alltid bra.

Hälsningar
Yohanna, i morgon är det FREDAG ;)