Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



fredag 20 januari 2012

Dygnet runt öppet?

När vi besökte USA på nittiotalet blev vi förvånade när stora köpcenter höll öppet från 0-24, alltså dygnet runt!
Man skulle kunna tänka sig att det var tomt på parkeringarna kl 23.30 men inte......det var proppfullt med folk överallt. Jag kommer ihåg att jag provade läppstift på kosmetikaavdelningen mitt i natten. Jo, det är sant det var inte bara livsmedelsaffärerna som höll öppet.....
Det gick att handla skor, kläder, teknik, heminredning, kameror m.m. dygnet runt! För oss var det inga problem vi hade semester, men där gick även barnfamiljer och handlade leksaker, barnskor, livsmedel och annat.
Förundrade över amerikanernas köpvanor återvände vi till Sverige.
Nu håller samma sak på att hända här......en av de lokala butikskedjorna har börjat hålla öppet till klockan 23. Visst kan det vara praktiskt och jag har själv lastat in matvarorna i kylen mitt i natten. Men samtidigt kan jag inte låta bli att undra om det är sådant jag ska ägna mig åt den tiden på dygnet?

Sånt här bör man inte heller ägna sig åt mitt i natten......

15 kommentarer:

soffie sa...

jag hoppas att jag kommer till USA snart det är en dröm jag har, tänk att alltid ha sån service fast vi börjar bli nära för de flesta mackarna har öppet dygnet runt, kramen

Åsa! sa...

Vi konsumenter får ju betala dessa öppettider i slutändan, och det vet jag inte om jag tycker det är värt. ICA här i Klinte håller stängt på juldagen och nyårsdagen, det tycker jag är bra, jag unnar personalen att få vara hellediga dessa dagar!

ansepanse sa...

jag har själv ofta funderat över om det verkligen finns några som handlar säg 22.30, jag skulle inte tro att man måste ha öppet så länge
kramar

Monica sa...

Ninja ska sova efter 23.00 och den där goda kakan kan du ta liiite tidigare.
Kram & Vink. Njuuut av helgen!

Livet och vardagen sa...

problemet är att man blivit så bortskämd med öppettider så man behöver inte längre fundera på om det är öppet eller ej - det ÄR öppet. Tror att det skulle vara svårt att gå tillbaka till att alla butiker har öppet kl 9 - 18 vardagar, 9-13 lördagar och stängt söndagar...

Gilla sa...

Vårt Hemköp har öppet till klockan 22, men vi har aldrig varit inne där nån sen kväll, trots att det ligger snett över gatan.

Bör och bör! Det beror väl på hur gott det smakar.

Sv: Jag ska tänka på ditt tips, när jag gör pannacottan.

Kram/Gilla

Nina sa...

Jag är lite ambivalent i detta. Jag tycker men tycker om, men ändå tycker jag inte om, skumt. Jag vill gärna ha allt tillgängligt. Livet blir mindre stressig om man kan få tag i det man behöver, när som. Sen ut nästa perspektiv, måste man verkligen ha det man vill ha här och nu?! Måste nog fundera lite till......

bokhyllan sa...

Kanske passar det för en del, att handla mitt i natten. Jag själv skulle aldrig orka. Vid 22.00-tiden blir jag trött.
En smarrig kaka vid samma tid, det är en annan sak. Skulle säkert orka med en bit... ;)
Ha en riktigt fin helg!
Kram

Anonym sa...

OK om barnfamiljer är på semester men i skoltiden är det ju inte bra för barn eller hur!
Ibland önskar jag att jag kunde vända på dagen. men det går inte när man har skolbarn, och när man inte kan somna på dagtid trots försök... Kram

Fenixmonas sa...

Jag tycker det är helt onödigt...en servicebutik med lite senare öppettid kanske, men inte hela affärscentrum! Kramiz

Carina Sjölund sa...

Att handla den tiden verkar en aning jobbigt. Då sover man ju nästan :)
Kramen♥

Annika sa...

Det är härligt när man kan shoppa dygnet runt!

MICKAN sa...

Det är ju egentligen inte helt fel att förbruka något så gott vid den tiden :D

Sussi sa...

Att matkedjorna har öppet lite längre är ju bra. Det finns ju dom som jobbar konstiga tider och då hinner dom med handla i veckorna. Men att däremot typ Åhlens skulle ha öppet så länge känns ju helkonstigt. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle handla något där sent på kvällen..

Magdoo sa...

Nej, på natten ska man ju sova!