Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



måndag 16 januari 2012

Tystnad....

Är det en bristvara idag? Förr, satte jag gärna på musik när jag kom hem, det var skönt med lite musik som skvalade i bakgrunden när man städade, plockade eller vad man nu sysslade med. Nu, föredrar jag tystnaden.....
Egentligen gillar jag musik, men nu vill jag lyssna på den, koncentrerat.....
För det mesta känns tystnaden så befriande.....speciellt på platser där man kan "höra" den. Där jag bor är det sällan riktigt, riktigt tyst.....det är alltid något bakgrundsljud som stör någonstans.
Men det finns fortfarande platser där man kan "höra" tystnaden. Det känns som om huvudet lättar där, när trumhinnorna äntligen får vila.....
Rätten till tystnad är inte självklar längre......

När njöt du av tystnaden sist?

23 kommentarer:

Nillas Trädgård sa...

Jag håller med dig. Jag har sällan på varken radio eller tv när jag är ensam hemma. I går njöt jag av tystnaden och fågelsången ute. Det är lite lagom...
Svar: Stenmur, jo det är inget litet projekt. Som vanligt är jag övertygad om att jag har tagit mig vatten över huvudet, men nu har jag dragit ut så mycket över hela gräsmattan att nu måste jag få någon slags ordning på det och då gärna i mur-form.
Ha en fin dag!

Åsa! sa...

Jag håller med dig fullständigt, tystnad är en bristvara och jag söker den så ofta jag bara kan! Idag har jag gått hemma i total tystnad och gjort husmoderssysslor, riktigt avkopplande :)

Men annars drar jag mig gärna till havet eller skogen, och så uppe på Gannarve, det är fantastiskt att gå i deras stora hagar med hästarna, och naturens tystnad. Eftersom vi bor i samhället Klintehamn blir det aldrig tyst här vid oss heller, ofta hör vi slammer från hamnen när de lastar och lossar båtar pga den västliga vinden.

Yohanna i Las Palmas sa...

Så sant. Jag har nästan aldrig musik på när jag är hemma. Så fort som jag kan så njuter jag av tystnaden. Med två ungar hemma så är det inte alltför ofta.
Nu är ett sådant tillfälle. En unge i skolan och en som sover. Bara ljudet av knapprande tangenter ;)

Hälsningar
Yohanna

PS Veckans real life är om matlagningen:
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/january/real-life-matlagning.html DS

Anonym sa...

Jag är ganska duktig på att söka tystnaden, det skriker i kroppen efter den så på något sätt har jag fått mina barn att njuta av tystnaden också. Så här hemma är det oftast tyst och har jag något ljud på så är det ofta havets vågor som jag lägger i bakgrunden... men ibland är också det för mycket och då känns befrielsen i varje cell när jag stänger av alla ljud. Jag söker gärna tystnaden i naturen. Men jag tror också att det börjar bli en bristvara i vårt samhälle, idag kryper det i kroppen på många ungdomar om det är för tyst. Dom kanske skräms av att sina egna tankar ska höras. Kram

Annika sa...

Tystnad får vi oftast när vi promenerar i skogen men tyvärr så gör man det på tok för sällan!

MICKAN sa...

Jag hör tystnaden ganska ofta när jag är i skogen, men visst har du helt rätt i det du skriver att det är inte lätt att hitta den totala tystnaden.

Det första jag gjorde efter det jag kom hem från Indien då jag var där var att gå ut i skogen och känna tystnaden. Jag glömmer aldrig hir skönt det var.

Sv: hahaha ... då blir man ju en människovalp :D

Gilla sa...

Vi har massvis med musik hemma,men det blir sällan vi sätter på spelmaskinerna. Det blir oftast tystnad, förutom när man ser på TVn, Vacker bild av boken, den ger hopp om en ny vacker vår. Men inte ens i skogen blir det totalt tyst, för fåglarnas skull, Men det är en mjuk och fin tystnad.

Sv: Den heter Norrbro pub och sportsbar. De har fantastiskt god mat, inte många rätter, men de räcker för oss.

LyckligaPraliner sa...

Åh...jag förstår precis vad du menar. Den där tystnaden njuter jag av ute. Oftast på kvällarna efter vår lilla byaväg. Då är det bara lite trafik ute på stora vägen och jag har hela stjärnhimlen ovanför mig. Det känns oändligt och jag hör oändligheten där i månskenet och stjärnorna som strösocker. Vi har skog runt om oss och senast i dag njöt jag av skogens fåglar som tissla och tassla :)

Ann-Louise

Viktkamp sa...

i oktober när jag åkte till en kompis sommarstuga.. där var det så tyst att det nästan gjorde ont i öronen först.. =) Men så underbart!!!

Livet och vardagen sa...

man märker inte hur mycket ljud man har omkring sig förrän det verkligen blir helt tyst. Jag har ju förmånen att bo på landet så jag är bortskämd med tystnaden när jag kommer hem. Sätter sällan på radion. Vill ha tyst.

Vicke sa...

Jag njuter av tystnad varje dag när jag kommer hem, det behövs efter en dag med barnen

ansepanse sa...

nej, rätten till tystnad är inte längre självklar, den finns inte överallt längre
kramar

mariaikos sa...

Jag har ofta tyst omkring mig .
Här där jag bor är det alltid tyst , möjligen grannens hundar som skäller .
Jag är nog bortskämd med tystnad , tänker inte ens på det .
Kram ♥

Art By Tina - Konst & Fashion sa...

Jag gillar inte tystnad. Jag blir galen när det är helt tyst. Har alltid på tvn eller musik hemma. Speciellt när jag målar, då lever kreativiteten som bäst.

Nina sa...

Såååååå sant!!

soffie sa...

igår när jag tog mej en promenad så var det så där tyst å härligt som det kan bli ibland:) vilken otroligt vacker bild du visar nu fick du mig att längta till sommaren:)kram

Gardenhouse sa...

Ja se där, det finns fler som jag...tror jag ska be yngsta gå in och läsa detta!
Kram Sussi

Monica sa...

Nu är jag här Ninja, TACK för hjälpen!!!!!!
Jag tycker mycket om tystnaden! När jag är kreativ är det alltid tyst!
Kram från en glad och tacksam Monica

Fnulan sa...

Idag blev det tyst efter ett strömavbrott... åå vad tyst och skönt. Sen kom det, pipet av min tinnitus... bläää

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Tystnaden i de svenska skogarna är underbar, här är det lite annorlunda... ;)

Kul att du tittade in hos mig!

Kram från Australien♥

Fenixmonas sa...

Jag håller med dig! Tystnaden kan vara helt underbar! Kramiz

bokhyllan sa...

Tystnaden... Ja, det var nog ett tag sedan jag "hörde" den.

Nett sa...

Jag njuter av tystnaden rätt ofta, och inte kan man säga. Jag har ofta egna stunder där jag är själv och kan njuta av att bara vara. Total tystnad får jag aldrig då jag har tinnitus. Ha en fin Tisdag!