Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 5 januari 2012

Ett besök på Sierra Nevada

På väg till Sierra Nevadas skidort

Ett växlingsrikt klimat, det är vad vi har i Sverige. Idag sken solen när jag slutade arbetet. Jag förberedde mig på en härlig solskensritt. När jag hade bytt om och satt mig i bilen började det plötsligt duggregna. Efter ett par kilometer hade duggregnet övergått till ihållande regn. Väl framme i stallet började det snöa och på en timme var världen alldeles vit.
När vi var i Spanien kunde man också byta strandliv och behagliga tjugo grader mot snöklädda toppar och betydligt lägre temperaturer på bara några timmar. Häng med upp på Sierra Nevada!

På Sierra Nevada hade årets första snö precis lagt sig på de högsta topparna. Eftersom det var helg var det många familjer som åkt upp för att njuta av solen och snön i pulkbacken.

Skidor, snowboard och pulkor samsas i backen. Precis som hemma....

Dock var vegetationen inte riktigt densamma.....

Vad sägs om en frostnupen pinjetall?

Militären hade också en byggnad här uppe.

Vi beställde in varsin öl och njöt av solen för den värmde riktigt bra...

Inga skidor denna gång, men det gick ju bra att bara vandra omkring och njuta av utsikten.

Storslagna vyer!

Snökanonerna arbetar för fullt för att säkra snödjupet i pisterna.

Sierra Nevada, ett dramatiskt landskap!

11 kommentarer:

Yohanna i Las Palmas sa...

Åh vad du har varit och sett mycket intressanta saker och platser.
Här har vi mycket växlande klimat också. Svensk sommar i Las Palmas och tropiskt klimat i södern. På bara 40 minuters avstånd.

Jag önskar en trevlig trettondagsafton och dag. Nu drar vi iväg här för att se på paraden.

Hälsningar

Yohanna

Livet och vardagen sa...

fantastiskt landskap, jag älskar berg och hav. Det är så "grundande"

Gilla sa...

Vi var aldrig uppe i Sierra Nevada, men våra vänner som bodde där nere under vintrarna åtminstone brukade åka dit och ha snöbollskrig. Det var verkligen vackra bilder du har lyckats med.

Sv: Ja, du måste ju vara lastgammal som kommer ihåg Farbror Sven och Barnens brevlåda. :-D. Hihi!

ansepanse sa...

åh så vackert :) inte behöver man ha skidor där inte, njuta kan man ju ändå
kramar

Nett sa...

Så vackra bilder du visar, annat än snöblandade regnet vi fick här under natten. ;)

Vitt hus med svarta knutar sa...

När jag ser dina vackra bilder på snöklädda berg inser jag hur mycket jag saknar snö. Hoppas det blir lite vinter innan det är dags att påta i trädgården.

Ha en fin trettondagshelg!
Kram,
Regina

Monica sa...

Lyfter på min hatt över helt UNDERBARA bilder!!!
Må väl och var rädd om Dig! Kram kram.

Gardenhouse sa...

Ja det var ett dramatiskt landskap och mycket vackert!
Det får mig att längta till backen, det är nog på G för här har välden också övergått i vitt!
Ha en riktigt go trettonhelg.
Kram Sussi

Fnulan sa...

Åh vad vackert!!!!!!!

Annika sa...

Underbara Bilder som alltid!

Fenixmonas sa...

Ja, där ser faktiskt dramatiskt ut. Väldigt vackert tycker jag fast jag är ju ingen vintermänniska...hade nog stannat kvar längre ner..."ler". kramiz!