Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



fredag 27 januari 2012

Det har betydelse var du bor....

Förorten klingar illa i somliga öron. Fördomar naturligtvis, men samhället är fullt av fördomar. När jag sökte arbete för ett par år sedan fick jag tips av en rekryterare att jag skulle ange att jag bodde i villa i det personliga brevet. Det skulle ge mig större chans att bli kallad till intervju när de såg min postadress.
Jag har haft en bra läkare på vår lokala vårdcentral tills denne gick i pension. Den som efterträdde var en katastrof, läkaren lyssnade inte och när han väl gjorde det fullföljde han inte utredningen.
Jag fick bara hem ett brev där det stod att mitt problem hade en annan orsak.
-Jaha, vilken då? undrar man naturligtvis.
Sedan var det upp till mig att börja om från början.
Till slut tröttnade jag. Flertalet av mina grannar har bytt vårdcentral till sådana som ligger närmare stan eller i de mer fashionabla delarna av vår kommun.
Så jag bytte vårdcentral och läkare. Nu har jag fått en läkare som vet vad han gör. Jag fick äntligen en riktig utredning och medicin justering som gör att jag mår mycket, mycket bättre.
Det som irriterar mig nu, är att jag borde ha gjort detta mycket tidigare. För min livskvalité har förbättrats avsevärt på bara någon månad.
Vad vill jag säga med detta? Jo, acceptera inte dålig vård! Om din läkare inte lyssnar på dig så byt läkare eller vårdcentral, det är din rättighet som patient! Och det har betydelse var du bor.............tyvärr.





Det har betydelse var du bor.....

25 kommentarer:

Susanne P sa...

Man kan tycka att alla ska ha lika rätt till lika vård men det är tydligen inte så.
Kram & ha en fin fredag

Monica sa...

Först: nu tror jag din sida fått liiite renovering..
Sedan: TYVÄRR har de betydelse var man bor när man går till närmaste läkare...tyvärr!!!!!!!!Men det är ju bra att möjligheten finns att byta! Det är så VIKTIGT att man har en läkare som "passar" mig själv.
För det tredje: UNDERBARA bilder!
Till sist kära Ninja önskar jag dig en bra Helg!
Kram varm & ärlig från mig.

mariaikos sa...

Det låter hemskt om det går till så .
Kanske inte här där jag bor . Vi har ju så små samhällen bara .
Men min adress heter 26 B fast jag bor i villa . Man kan ju tro det är en lägenhet men tomten är en delad tomt från en stor så då blev det A och B .
Härliga bilder .
Ha en fin kväll ♥
Kram ♥

bokhyllan sa...

Vilka vackra bilder.
Tänk att det ska vara så, att det spelar roll var man bor.
Skönt att du fått rätsida på det och att du mår bättre.
Kram till dig.

Irenes tavlor sa...

byte helt rätt, jag bytte tandläkare, vill ha det lugnt omkring mig när jag sitter i stolen inte en massa flams, och nu är jag nöjd med den nya, vackra husbilder... kram Irene

LyckligaPraliner sa...

Ja det spelar verkligen roll var man bor. Jag bor i ett litet samhälle med en vårdcentral som tyvärr gjort flera "misstag" och flera av dem gällande små barn. Många gånger känns det svårt att kunna lite på att man får rätt hjälp och går man dit med sina barn gäller det att stå på sig och ha skinn på näsan. Överhuvudtaget är det ofta inte lätt här, i ett litet samhälle i norrland. Där allt verkar gå bakåt i stället för framåt. Det finns de som vill mycket och försöker men det är svårt att få saker och ting att gå runt och fungera. Däremot har vi massor av frisörer och två begravningsbyråer. Vi gör inte annat här än klipper håret och dör. Verkar det som.

Trevlig helg!

Ann-Louise

Livet och vardagen sa...

jag tror inte det beror så mycket på var man bor utan om man får tag i "rätt" läkare. I vårt lilla samhälle finns bara en vårdcentral men där finns en underbar läkare. Flera av de andra läkarna där har jag inte alls samma förtroende för. Tyvärr...Skönt att du har hittat rätt nu i alla fall.

Gardenhouse sa...

Ja tyvärr har det betydelse kan man ju tycka.
Man är ju samma människa oavsett...
Vackra bilder som vanligt!
Trevlig helg,
kram Sussi

Fenixmonas sa...

Mycket klokt av dig! Alla orkar ju tyvärr inte att göra något...Vi har också bytt vårdcentral. Kramiz

Art By Tina - Konst & Fashion sa...

Man tröttnar aldrig på konstverk=) Livet är för kort för att man ska ha tid att hålla på att tveka och ångra sig. Det är bara att köra. jag är visserligen rätt impulsiv. Men det funkar för mig=)

Gilla sa...

Som jag ser det, så kanske vi också borde byta läkare. Ibland känns det som om doktorn inte lyssnade, trots att det egentligen rör sig om småsaker för min del. Men ändå!

Det var vackra bilder du visar som vanligt.

Sv: Jag hoppas att du inte spikar dej på fingrarna då, när du jobbar.

Augusta sa...

Först, vilka vackra bilder :)

Min vårdcentral är bedrövlig. Bara läkare som sitter och slår i böcker för att leta fram orsaken.

Kram

Livet och vardagen sa...

kommentar: ja du har helt rätt, men inte ens på den tiden fick man se så "romantisk ut" kom jag på nu, så min körkortsbild såg annorlunda ut, men denna bilden togs vid samma tillfälle:-)

ansepanse sa...

måste först säga: otroligt vackra bilder :)
men att det ska ha betydelse var man bor är ju helt sanslöst, jo, här har vi också bytt vårdcentral några gånger, annars har jag det väldigt förspänt med att jag har min diabetesavdelning på lasarettet och de ställer upp och hänvisar mig vart jag ska om jag har andra problem
kramar

Annika sa...

Det är hemskt att säga med tyvärr så gör de det!
Helt sjukt

Smörblomma sa...

Jo du, så där kan det vara. Otroligt att sådant får existera i dagens samhälle.

Åsa! sa...

Tyvärr är det precis så, det spelar roll vart man bor! Jag har också bytt vårdcentral, de ska inte få behandla en hur som helst!

Fröken Grön sa...

Nog har det betydelse var man bor, men jag håller fortfarande på den gamla devisen "Home is where your heart is".
Trist om man stöter på dåliga läkare, men man kan ju alltid göra som du och byta!
Ha en fortsatt fin helg!
/Anna-Karin

soffie sa...

otroligt fina bilder har du tagit dem alla:?det är fruktansvärt orättvist i vårt samhälle,du skriver verkligen bra, kram

Fnulan sa...

Tyvärr så har du rätt i det du skriver... sorgligt och fruktansvärt orättvist.. BEDRÖVLIGT!

jessica sa...

Jag håller med dig, man ska inte tåla dålig vård, man har rätt till bra för det man betalar. Vissa har dock svårt att säga till =/.
Men vad bra att du har blivit bättre nu, det är väll så man får se det som och att ta det som det är nu. Hoppas du får en bra dag. kram

Yvonne :-) sa...

Visst har det betydels vilken läkare man får..
Detfinns "stolpskott"Såna borde aldrig bli läkare...Snällt av dej att visa mej mitt hus!!Tack för krya på hälsning. Kram!

Anonym sa...

Tyvärr så är det många ställe med dålig vård, många dåliga läkare. Jag har upplevt det flera gånger och drabbades hårt pga det. Man måste säga ifrån också, inte bara byta. Man måste markera och låta patientnämnden eller socialstyrelse att känna till problemen.

Fina bilder! Kram

Gardenhouse sa...

Hoppas helgen varit bra, vi har njutit av nysnön =)
Kram Sussi

Anonym sa...

Visst har det betydelse.