Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



fredag 14 oktober 2011

Vad man får och vad man inte får göra på en blogg?


I Sverige får du fota gårdar och hus utan särskilt tillstånd. Men i Frankrike behöver du en s.k. property release.

Det är inte så lätt att veta. Man får inte lägga ut bilder på människor där man tydligt kan identifiera dem utan deras medgivande. Undantaget är vissa offentliga platser som gatuvimmel och publik. Personer som uppträder i offentliga sammanhang, som exempelvis politiker är också undantagna.
I vissa länder får man inte fota privata platser, som hus och gårdar utan att ha en s.k. property release.
Det är naturligtvis förbjudet att kopiera bilder och texter utan tillstånd. Det är ett brott mot upphovsrättslagen. Tyvärr är det vanligt att i synnerhet bilder stjäls på nätet. Det är en av anledningarna till att jag raderar mina album.....
Jag kommer att lägga ut bilder även i fortsättningen men i betydligt mindre format.
En del personer har förlorat jobbet pga att de uttryckt vissa åsikter på sin blogg. Om man anger exakt var man arbetar kan det i vissa fall betraktas som illojalt om man uttrycker uppfattningar som strider mot arbetsgivarens policy. Vi kommer snart att ha ett möte på vår arbetsplats angående vad man får och vad man inte får skriva på sin blogg. Det ska bli intressant att se vad de kommer fram till.

7 kommentarer:

Yvonne :-) sa...

Det finns en massa regler som det är viktigt att känna till.Jag känner att jag har en brist i det.Han var stil going strong ända till slutet! Tråkigt att du fick ta bort din häst! Har varit ute igen!! 3timKram!

ansepanse sa...

jag tycker det är fult att ta andras bilder oavsett var man tar dem ifrån
ska bli intressant att höra vad ni kommer fram till på mötet
kramar

Yvonne :-) sa...

Hälsa till din man bredvid,bra gjort av dej!Man gör så gott man kan.Denna mån har jag lyckats få 12.5....Tänkte jag skulle komma förbi barnbarnet Oliwer som hade 18 föra mån... Kram!

KKvinneblogger sa...

Hm... Man må passe på, ja!

Livet och vardagen sa...

ja, det är mycket att ta hänsyn till på nätet. Lika lite som man ska ladda hem musik utan att betala ska man stjäla någon annans bilder eller text. Tyvärr är det svårt att bevaka eftersom det finns så otroligt mycket på nätet.

När det gäller vad man skriver om sin arbetsgivare måste sunt förnuft råda. Lägger man ut skit om sin arbetsgivare man kanske först ska fundera på varför man jobbar där. Ska bli intressant att höra vad din arbetsgivare säger.

Malla sa...

ja, det finns faktiskt mkt som man bör tänka på!
ha en fin kväll

Åsa! sa...

Petes Hablingbo, tänk att bo där du...