Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



fredag 28 oktober 2011

Stress och återhämtning.....

Så länge det finns tid för återhämtning gör inte stressen någon skada. Jag var på en föreläsning om stress för ett par år sedan. Jag lärde mig att långvarig stress skadar imunförsvaret, men att så länge kroppen får tid att återhämta sig så reparerar den sig själv. Kroppen klarar stress bra under en kort tidsperiod. Men redan efter ett par dagar av negativ stress börjar kroppen brytas ner. Man hade undersökt elitidrottare som utsatt kroppen för hård träning och sett att om träningen var för intensiv så bröts kroppen ned istället för att byggas upp.
Om du har mycket att göra så se till att planera in en dag för vila....
Ett par dagars överbelamring råkar vi alla ut för emellanåt, men det klarar vi.
Idag är det vilodag för min del....jag har visserligen en hel del att pyssla med. Men det får gå i ultrarapid idag.......och det som inte hinns med får helt enkelt vara.

10 kommentarer:

ansepanse sa...

är det verkligen så illa att kroppen tar skada redan efter ett par dagar, det låter illa
ha en fin vilodag nu :) kramar

Yvonne :-) sa...

Det med stressen stämmer.Jag trodde att jag var så duktig att jag skulle klara Kjell själv tills jag fick stress/stroke och blev inlagd.Läkaren sa att det var min kropp som sa ifrån att den var slut.Fick lära mej att ta emot hjälpSvar: Det är alltid bra att få sina "apostlahästar " i form ;-) Kram!

Ingmarie sa...

Sv:Kloka ord från dig!

Kramen

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det här stämmer säkert allt du hörde, stress är inget bra. Efter en vidrig vecka tar jag helg nu, ska inte göra något vettigt på heeela helgen.
Ha en skön helg
Kramar
AnnaMaria

Monica sa...

Tänk att du är så klok!
Vädret på Rivieran i slutet av november: höst, mkt regnskurar, ingen sommarvärme...ca +10 grader. Men klart varmare och skönare än Swedala!
Själva är vi nu i Marbella, de du! Här har det idag varit solsken och +26 grader! Så nu är vi som pepparkakor...blir ju bra till jul...*fniss*.
Var rädd om dig käre Ninja. VARM & svettig kram från mig!( sitter nu i endast linne & äter god middag ute på alltanen). Sollen skiner fortfarande och kl är 18.30!

Hanna sa...

Vackra bilder du bjuder på.
Ha en fin helg!'
Kram
Hanna

Karpstryparn sa...

Svar: Om man jämför nazismen med kommunismen så är det som att jämföra ett mikroskopiskt toffeldjur med en fullvuxen blåval.

Kommunismen är mycket mycket värre än vad nazismen någonsin kan bli, t ex finns det ju inga nazistiska länder.

Angående riksarkiven: Ja, både sossar och moderater var ju nazister, många av dessa är det fortfarande.

Socialdemokraterna drev ju igenom Rasbiologiska Institutet, tillsammans med de partier som fanns på 20-talet.

Vicke sa...

jag stressar aldrig

Fenixmonas sa...

Jag utsätts mestadels för mycket stress...de två sista veckorna i varje månad är helt obeskrivliga...denna månaden har varit och är helt sanslös och idag känner jag mig nästan handlingsförlamad...vet vad som ligger kvar på kontoret för att jag inte varken hunnit eller orkat! Kramiz

Livet och vardagen sa...

ja den där återhämtningen är avgörande. Jag märker direkt när jag inte får tillräckligt! Skulle jobbat på en mässa idag, men mitt ben värker och jag bestämde mig direkt att ta ledigt istället för att "kämpa" trots att jag har ont. Så hade jag inte gjort för några år sedan. Kram