Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 5 oktober 2011

Det finns ett hus i Afrika.....

Jag bläddrade bland mina bilder och fann ett hus i Afrika. I Masaka finns det en kulle som höjer sig ovanför de andra husen. På kullen ligger ett vitt hus i kolonialstil inbäddat i grönskan....

Runt huset finns en trädgård med blommor av alla de slag....
Det regnade den första dagen, ett milt uppfriskande stilla regn som upphörde på eftermiddagen.

När solen kom fram återvände färgerna....

Till huset hörde hunden Fanta. Han vaktade huset och dess invånare mot oönskade besökare. De kunde vara både tvåbenta, fyrbenta och flerbenta. Fanta visste precis vad som förväntades av honom och skötte sin arbetsuppgift väl.

I trädgården växte förutom alla blommor även frukt. Här hänger en avocado på tillväxt.

Vårt sovrum. Moskitnät och vattenflaska, ett måste i Afrika. Vi sov gott här. Sängarna var sköna och det var mörkt och tyst på natten. Temperaturen var runt tjugo grader. Klimatet i Masaka är perfekt, det är mellan 20-25 grader året runt.

Innan vi for iväg på safari hängde vår värdinna tvätt. Det går bra att torka tvätten utomhus hela året.

Varje dag besöktes trädgården av fåglar. Artrikedomen var stor och trädgården populär. Ett femtiotal olika arter besökte trädgården. Vi såg allt ifrån vävarfåglar och papegojor till hökar och örnar.
På bilden är en grupp Ibisstorkar på besök.

Fågelbadet var ett populärt tillhåll och från den delen av trädgården hade man en underbar utsikt över dalen.

Vi tillbringade några sköna dagar i detta hus en vinter. Det finns vackra platser på denna jord.
Jag är tacksam för att jag fick möjlighet att besöka detta hus och denna trädgård några dagar i februari 2009. Sannolikheten att jag kommer att återvända hit är dessvärre mycket liten.....
Undrar du var Masaka ligger? Det ligger i Uganda.
Vill du följa med på safari i Uganda? Då kan du titta på bildspelet....

Min Ugandiska Safari 2009 on PhotoPeach


5 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Å´låter ju helt perfekt! Vilket lagom klimat...Fast jag kan tänka mig att Fanta fick ta hand om lite av varje! Kramiz

ansepanse sa...

det låter som paradiset på jorden :) 20 - 25 grader året runt :) varför inte liksom, det finns ett aber och det är ju ormar och andra giftiga och farliga, för oss människor, farliga djur
Sv: fryser du inte när du fortfarande går barbent, jag tycker det börjar kännas kyligt nu, så sommaren är nog dessvärre slut
kramar

NatureFootstep sa...

jag kan tänka mig en tripp dit just nu. Har redan tröttnat på vinterhalvåret. Hur ska det gå? Ha en skön helg.

Ewa Pihl GalleriAquarelle ewa_pihl@hotmail.com sa...

Hojojoj... en sån trevlig överaskning, "My cind of girl".. Det ser ut så som jag drömmer om.. ÄLSKAR bilden med nyhängd tvätt!!!!! MIN dröm är att åka till Afrika på Safari, men jag vill åka med en trygg hand i min, och min pojkvän o jag har ju brutit upp.. Får vänta in en ny!?? hahahha.. OM du vill har jag lite roliga inlägg i Ameliabloggen http://blogg.amelia.se/pihlan/ .. Kanske något att fnittra lite åt.. Tack för kommentar, förresten.. Ska titta lite inne i din sida "Straight from the horses mouth" nu.. Visa mitt hästgalna Gudbarn.. Min erfarenhet hette Frigge, en stor grann Ardenner, som tog oss vart vi ville!!?? Jag är ju född 1950.. så det var ett tag sen.. Kram från en förmodligen nååågot äldre väninna!!! hihiihi.. Hör att du är en kollega i "Göra tavlorbranchen" lycka till

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Hej!! O tack för besöket inne hos mig på Hjem kära Hjem!! Kul med nya namn o nya bloggar att besöka c",)
Vilka vackra bilder du tar, o Afrika måste va et supert land o besöka...allt annorlunda man får möjlighet o se o uppøeva.
Stick inom http://tinefiskrivnaord.wordpress.com/
Där finner du lite Indien, Afrika bla!!

KLem Anna