Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



fredag 28 maj 2010

Kaldeiskt bröllop?






Min vännina har turkisk/armenisk bakgrund och hennes man är irakier med kaldeiskt ursprung. Bröllopstraditioner är något som verkligen skiljer sig åt mellan olika kulturer. En sak är i alla fall gemensam och det är hyllningen till kärleken och glädjen. Förra veckan agerade vi bröllopsfotografer och bröllopsgäster och jag lovade att visa några bilder. Eftersom jag inte lägger ut bilder på denna blogg som inte har personerna i frågas tillstånd, så får ni nöja er med lite allmänna bilder. Men de visar i alla fall hur det kan gå till på ett turk/armeniskt/kaldeiskt bröllop!

När brudparet gör entré ska de dansas in av gästerna. Kvinnorna ska även ge ifrån sig höga klingande rop.

Man dansar ganska länge tillsammans med brudparet innan man dansar fram dem till honörsbordet. Gästerna fortsätter att dansa framför honörsbordet tills brudparet sätter sig.

När brudparet ätit av förätterna är det dags för en speciell dans med ormtjusarpipa och trumma. Musikanterna följer brudparet och gästerna dansar omväxlande med brudparet i något som liknar en anständigare form av magdans.

Man hissar även bruden och brudgummen, här är det brudens lillebror som hissas!

 
Sedan följer ringdanser av olika slag. Det finns ett antal olika varianter med olika stegkombinationer men eftersom en dans vara länge 15-20 minuter så hinner även den oinvigde lära sig.
                                                                                  
Sent på kvällen kommer tårtan......på det här bröllopet efter midnatt! Den ska enligt traditionen skäras av brudparet med ett långt svärd och ska vara brudparets första uppgift tillsammans. Bröllopet fortsätter tills morgonen och det serveras nya rätter hela kvällen och natten till gästerna.

9 kommentarer:

ansepanse sa...

kul att få reda på lite nytt! vilken tjusig bröllopstårta
kramar

Monica sa...

Oj,oj,oj där skulle man varit med....härligt med lite annorlunda tradioner. Tänk vad många kilo du måste ha rasat efter all den dansen....??? Vilken tårta!
Åker till dina hemtrakter imorgon. Önskar dig en jätte skön helg!
PS: då ersätts sockerdricka med champagne..*fniss*

Stina sa...

Jag förstår att du var seg dagen efter - ett under att du kunde röra dig överhuvudtaget :)
Verkar ha varit ett häftigt kalas, något annorlunda än våra bröllop.
Tårtan är helt underbar, rosorna har exakt den färgen som är min favorit rosfärg. Ha en bra helg!

sannof sa...

Ett riktigt matbröllop alltså gu så gott..=)

Jeppsson sa...

Vilka häftiga traditioner! :-D

Lysande ögonblick! sa...

Men åh så spännande. Har gärna varit med dig denna kväll. :-)

Anonym sa...

Vilken förmån att få vara med på ett bröllop som har traditioner så olika våra! Härliga bilder. TACK!

Monica sa...

Hej du har vunnit mitt halsband. Tacka Thelonious för det var han som drog ditt nummer.
Vi får fixa det när jag kommer hem på måndag.
Ha en fortsatt skön helg.

Freppsi sa...

Helt underbar tårta och fantastiska stolar med rosetter.. ett sådant "princess" bröllop skulle min äldsta dotter absolut vilja ha.. får spara dessa bilder tills den en dag blir dags för henne..