Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 5 maj 2010

You give me fever......ja, då ska det vara över 38 grader annars får det vara!

When you kiss me. Fever when you hold me tight.....

Trodde ni att jag var feberfri? Det trodde jag med....men icke! Den gjorde återbesök efter betongkursen.....så det blev en veckas sjukskrivning till men ingen ny penicillin eftersom blodprovet inte visade vare sig förhöjd sänka eller tecken på infektion. Och ja, man har infört en ny definition när det gäller feber. Jag har undersökt saken med en väninna som arbetar som sjuksköterska. Temperaturer mellan 37 och 38 grader heter inte längre feber utan "förhöjd temperatur". Ni kan lägga det på minnet! Det betyder att läkare inte längre behöver sjukskriva någon med "förhöjd" temperatur. För att räknas som feber idag måste man ha över 38 grader. En bekant till mig som kör buss blev därför inte heller sjukskriven. Han hade "förhöjd temperatur" som det nu så modernt heter, dvs 38 grader. Eftersom blodprovet visade normal sänka var han alltså frisk enligt de nya reglerna. Att han kände sig helt slut hade ingen betydelse. Så han tvingades köra buss med sin virusinfektion. Att han riskerade att smitta ner alla passagerare är väl en petitess förmodar jag......de blir ju inte heller sjukskrivna! Jag blir sannerligen inte klok på det nya Sverige........logiken är ungefär lika intelligent som att "vi lägger ner alla sjukhus så blir ingen sjuk!"
Jag hade tur som fick vara hemma en vecka till.......och en läkare som gick efter de gamla definitionerna!

8 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Hoppas du blir kvitt den där förhöjda temperaturen snart!
:)

Evisen sa...

Vilket knäpp resonemang! Det hade jag faktiskt inte hört innan! En del är ju helt "döa" av 38 graders feber! Det var mig ett envist virus du fått! Krya på dig!

Stina sa...

Tja...enligt regeringen kan ju alla arbeta oavsett hur sjuka de är... Det finns alltför många otäcka exempel på hur folk tvingas antingen tillbaka till jobbet eller till Arbetsförmedlingen - även om de av läkare bedöms som oförmögna att arbeta. Det där med hur sjuk man är mellan 37,5 och 38 grader är väl ganska individuellt - alla har ju inte samma normaltemperatur... Borde man inte ta hänsyn till det? Men jag blir inte speciellt förvånad över detta nya resonemang. Allt för att förbättra sjukskrivningsstatistiken - siffrorna ska ner till varje pris....
Hoppas att din feber ger med sig snart, tror ändå att du behöver vila lite mer...

Lysande ögonblick! sa...

Usch vad tråkigt att du inte mår bättre. Hoppas det släpper snart. Kanske får det blir lite fler snygga tavlor under veckan?

Håller med om att skratt på jobbet verkligen hjälper mångt och mycket. Hade nog inte orkat med den arbetsbelastning vi har just nu om inte skrattet fanns.

KRYA PÅ DIG!

Monica sa...

Hoppsan, nu fick man som gammal sjuksköterska lära sig något nytt: förhöjd temperatur....??? jag är skeptisk ......Det är så dumt så det finns inte ord för det! Blir bara arg o det är inte nyttigt för "tanter" så här sent på kvällen. Då kan de inte sova!
TUR att du hittat en förståndig läkare!
Krya på dig. Natti, natti.

Fenixmonas sa...

Det var det värsta jag har hört på länge! Om jag har 38 grader då kan inte jag stå på benen, inte min pappa heller. Vi har en normaltemp på 35...Kramiz

Vicke sa...

vad envis den febern är, hoppas att den försvinner fort nu

sannof sa...

ååå fy då.. hur blir det då med mej som är kallblodig.. min normal temp ligger på 36.5...Japp då får väl bädda ner sej ändå då..=) Krya på dej vännen