Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



måndag 3 maj 2010

Betongkurs examen!

Idag var det dags för examen i betongkursen. Kursen har varit rolig och inspirerande. Alla deltagarna var ense om att våra "misslyckade" objekt oftast blev de bästa produkterna. När det inte riktigt blir som man tänkt sig sätts kreativiteten på prov för att "rädda" föremålen. Vi har fått lära oss att det finns en hel uppsjö av tekniker att använda sig av. Man kan fila, slipa med sandpapper, laga, måla, klä in och patinera betong. .Mannen bredvid ställde upp och hämtade mig vid dörren. För hur släpar man hem ljustakar och betongfat? Svaret är det går inte.......det måste köras hem helt enkelt. Tungt och skrymmande är vad det är.

Här kommer några exempel på produktionen under kursen..






9 kommentarer:

Lysande ögonblick! sa...

Grattis till din examen. Superfina grejer. Jag klurar lite på om jag inte ska ta mig och gå en sådan kurs. Du har verkligen inspirerat mig.

Vi pratade förresten om judendom under middagen för att jag och Mr P var på Judiska Museet när vi var i Berlin. Jag tycker de har en så otroligt intressant och väldigt sorgligt historia. Kul med lite mindre vanliga samtalsämnen. Det finns ju så mycket att lära sig. :-)

Monica sa...

Så roligt att se de fina betong objekterna! Bra blev de också, lurar på vilka du gjort. Förstår att mannen fick hämta- de är nog inga lätta saker. De ser Stora/höga ut också - läckert! Ska du fortsätta "jobba" med detta matrial?
Är du bättre nu från din hosta o FEBER?

Svar på glasfat: faten som är plana är ingen form!!! De som är "med en kant upp" ,en skål,till dem är det form som man lägger glaset i efter ett antal timmar-sedan in i ugnen igen. De fjusas i olika temperaturer o timmar(en hel vetenskap) de är det där med upphettningen/tid som är det svåra!!!!Finns olika tex. fullfuse, tackfuse, nivåfuse och jag har provat ALLA fusingar! Sedan finns det MÅNGA olika sorters glas som sedan beter sig olika.....så det är lite klurigt.Jag experimenterar mig fram... Så du förstår att efter en glas-dag är jag helt tom i huvudet.
Frågan är om du blev något klokare? Önskar dig en fortsatt bra kväll.

Anonym sa...

Hej svejs
Wow vilka snygga skapelser jag ser
Ha en snygg kväll
kram kaffehörnan

Daniel sa...

Grattar!!

Betonggrejer e sååå fint!!

Stina sa...

....och bakändan på bilen släpade i marken när ni körde hem :)
Verkligen fina saker och ni har gjort dem alldeles själv...de finns inte att köpa, ingen annan har samma...
Hoppas du mår bättre nu, att alla baciller, bakterier och virus kapitulerat...

Fenixmonas sa...

Fint med examen...Kan tänka mig att det är tungt, jättetungt! Kramiz

Galleri Dalhem sa...

Läckert !!!

sannof sa...

Skitsnyggt.. Har du gjort ljusstakarna i pringelsförpackningar?? Har gjort i muggar från max och dom vart oxå fina...=)

Vicke sa...

tunga men fina är dom, jag hoppas att du får en fin dag nu