Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



fredag 26 februari 2010

Betong på gång?

Enkelt betongfat

Den ena datorn går det inte att ladda upp bilder på men det går att ansluta till internet. Den andra går det att ladda upp bilder på men inte att ansluta till internet. Det är ju bra när ägodelarna kompletterar varandra....men om man vill använda bägge funktionerna samtidigt är det värre! Just nu fungerar den ena datorn så jag gör ett inläggsförsök.....

Några har frågat om betongkursen jag går och det är en kurs i konstbetonggjutning och mosaik. Man gör konstföremål och bruksföremål i betong. Den här skålen är gjuten i gråbetong som är en blandning av grå cement, sjösand och vatten. När betongen är färdigblandad har jag hällt den i en vanlig fryspåse och klappat ut den. Sedan är den hängd över ett runt föremål, i mitt fall en lampkupa för att härda. Det färdiga resultatet ser ni ovan, det blev en skål att använda till godis eller som fågelbad i trädgården. För att betongen ska hålla vatten måste den vara tre centimeter tjock.

6 kommentarer:

Monica sa...

Läckert "tjejen" den är jätte fin! Oj, vad sugen jag blev på betonggjutning nu! Själv fortsätter jag nästa vecka med glasfusing, det är lite "lättare". Förstår nu varför du fick träningsvärk i axlar/nacke. Tungt matrial att arbeta med.
Önskar dig en skön fredag.

Stina sa...

Haha...hon ska återkomma...tanten alltså - och jag tänker ta bra betalt för den tid hon vill hålla där :)
Så fina saker det kan bli av betong, det trodde jag inte... Himla cool!! Jag vill också testa! Ha dé gott!

Veiken sa...

Varför är du utom tävlan om du tror att du är rätt ute???????

Fenixmonas sa...

Tänk att det går att göra saker så fint av ett sånt tungt material...klart att du får känning efter bearbetning av det, inte alls förvånande. Kramiz

lassika sa...

Härlig
Kram

Frogprincess sa...

Den var snygg!
Tack för tipset. jag gillar betong och får jag tid över kanske jag testar...