Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 23 september 2010

Korsvirkesstäder och annat.....

Snart bär det av. Korsvirkesstäderna närmar sig. Är det något man skulle vilja ta med sig tillbaka till Sverige så är det dem. Det blir en alldeles speciell atmosfär i dessa gamla städer med medeltida anor. Trots att det är mycket mer folk på kontinenten så förmedlar dessa städer lugn och harmoni. Trånga gränder men man stressar inte.....
Jag tror att miljön vi lever i påverkar oss....hur det ser ut runt omkring oss. Det var ett mycket lugnare livstempo när de här husen byggdes och de förmedlar det till oss. Korsvirkesstäder är hemtrevliga helt enkelt. En stor kontrast till betonghusen som byggdes i miljonprogrammen på 70-talet.

7 kommentarer:

Frogprincess sa...

Stämmer det du skriver att man känner sig lugnare i närheten av sådana här hus...
de är så oerhört vackra.

Stina sa...

Jag bor i en korsvirkesstad, men känner mig inte speciellt lugn och harmonisk :) Haha...jo, visst älskar jag min stad med alla gamla hus och smala kullerstensgator. Tyvärr fattar emellanåt våra "duktiga" kommunalpolitiker märkliga beslut och tillåter exempelvis modernisering av en byggnad från 1500-talet plus inglasning av området runt omkring. Från och med nästa månad ska Kapp Ahl husera där inne och nu är all den tidigare så charmiga atmosfären på gågatan som bortblåst.

Sv: Tusen tack för din kommentar! Det lär dock inte bli någon roman skriven av mig i detta livet....men kanske i nästa :) Har åtminstone fått tillbaks min dator nu...äntligen...men jag har fortfarande vissa problem med att komma överens med den... Kram

Yvonne :-) sa...

Klart att miljön påverkar oss.Jag tycker att gamla skånska korsvirkeshus ser lugna ut.Får se vilken hjälp vi får.Den hönan balanserar på lina fram och tillbaka.Hon kommer in på dagen för det är då jag behöver henne.Kram!

NatureFootstep sa...

Visst är de vackra de där. Fast jag vet inte, att se dom varje dag kanske inte är så lugnande. Fast mina ögon är inte så bra på starka kontraster. :(

Fenixmonas sa...

Visst är det vackert med det genuint gamla, ger en alldeles särskild stämning! Kramiz

Lysande ögonblick! sa...

Verkligen. De är så vackra och rogivande. Vi borde alla få bo i ett sådant hus. :-)

Åsa! sa...

Ja ska man välja mellan korsvirek och betong behöver iallafall inte jag fundera så länge!