Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



måndag 26 september 2011

Jag, en gottegris?

-Du är en riktig gottegris! sade en av mina kollegor.
-Jag????? svarade jag helt oförstående.
-Ja, du!
-Men jag äter nästan aldrig godis, bullar och sånt, försvarade jag mig.
-Nä inte godis, men du är en riktig gourmet. Du gillar goda viner, ostar och mat!

Jo, det är ju sant förstås. När vi var på Santorini blev jag riktigt imponerad över vinernas klass. De producerar riktigt bra vin på den lilla ön.
Första gången vi köpte en flaska bordsvin blev jag besviken. Vinet var halvsött och smakade röd retsina......ingen höjdare precis. Men ölen var god, så whatever, vi dricker öl istället. Det är inte mycket som går upp mot en iskall öl när det är 29 grader i skuggan.


Jag insisterade emellertid på att vi skulle prova det vita vinet också och gå upp ett par prisklasser. Det kunde ju vara så att de vita vinerna är bättre här och jag blev inte besviken. Det vita vinet var fylligt, smakrikt, balanserat och påminde en aning om en smörig australiensisk chardonnay.
Vi vandrade runt i byarna en del av dagen och låg på stranden den andra halvan. Byarna på kraterkanten har en betagande utsikt över Egeiska havet. Man vill stanna till överallt och bara njuta. Idylliska sittplatser med utsikter finns det gott om. Vilken restaurang ska man välja?

Naturligtvis väljer man en restaurang där man får sitta med kraterkanten alldeles nedanför. Mannen bredvid beställde in en öl. Men jag tog ett glas vitt vin.

Kallt torrt vin med utsikt.......
Kyparen berättade om en vingård vi måste besöka. Han sade att de producerade de bästa vinerna på Santorini. Just det vin jag drack gick emellertid inte att få tag på eftersom de köpte upp stora kvantiteter på fat. Men liknande viner kunde vi köpa där.
Så vi åkte dit.....och några flaskor flög med oss hem. När jag kom hem googlade jag på vingården och ett av vinerna som produceras på Santorini går att få tag på i Sverige. Inget av de jag provade där dock....
Så här ser den ut och den finns på systembolaget för 99 kronor. Jag kommer att prova den vid tillfälle.

4 kommentarer:

Yvonne :-) sa...

Det var ju bra saker du köpte på Ikea.Värmeljus är viktigt nu när vi går mot höst och vinter . Ridturen är helt i min tycke.Vi tar väl mat med oss?Vi är ett gäng hästtokiga som planerar att rida jorden runt Hänger du med ????? :-) Kram!

Monica sa...

Kära Ninja, vad vore Bloggvärlden utan dig? Vilka bilder!!!! vilken underbar text till! Själv kan jag "fantisera" och höra musiken i bakgrunden....Tack för att du ger mig stunder av glädje & njutning!
Var rädd om Dig!
Kram lång varm och ärlig.

Fenixmonas sa...

Jag är ingen ölälskare men kallt, gott vitt vin kan jag inte motstå! Kramiz

diana sa...

Då är jag också en gottegris. Helt klart.