Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



tisdag 20 september 2011

En riktig turistdag på Öland

Jag var iväg en sväng till Kalmar. Vi hade planeringsdagar där och det var riktigt trevligt. På mitt jobb har jag kollegor från många hörn av världen och min chef har som målsättning att visa oss olika delar av Sverige varje år. Detta år besökte vi Kalmar och Öland. Jag har besökt Öland flera gånger men den här gången hade vi en guide med oss och fick besöka helt andra platser än jag brukar göra. Häng med.....

Vi började med att ta oss över Ölandsbron.....det duggregnade i Kalmar men klarnade sedan upp och blev riktigt fint väder.

Första stoppet gjorde vi i Paradisverkstan. Jag var här en gång på åttiotalet och mycket har hänt sedan dess.
Det är framför allt mycket större. Här tillverkas mycket vackert för ögat i keramik.
Låt er inspireras...







Nästa stopp blev en affär där man kunde handla Öländska specialiteter. Just nu var det pumpasäsong....

På Ottenby fågelstation berättade man om ringmärkning och den forskning som bedrivs här.

För att få lite motion så klättrade jag upp i Långe Jan och beundrade utsikten.

Sista stoppet gjorde vi på en kombinerad lanthandel/café, där handlade jag Havtornssaft till mannen bredvid. Något måste man ju ha med sig hem.....
En riktigt turistig Ölandstur blev det. När jag och mannen bredvid är här har vi helt andra mål med vår resa.
Men det var kul att vara en riktig turist också!

2 kommentarer:

Yvonne :-) sa...

Jasså paradiset ligger på Öland????Ja ...idag har jag tagit det så lugnt! Natti

Fenixmonas sa...

Ser ut som det blev en riktigt givande resa, så mycket fin keramik, säkert väldig dyr också...
Borrelia är en otäck lömsk smitta, för många har det ju blivit kroniskt. kramiz