Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



fredag 9 september 2011

Jag har mött en italienare!

Idag har jag träffat Tudor. Han är akutläkare på min vårdcentral. En äkta italienare........
Han bekräftade att min infektion var borrelia. Jag har haft ett enda fästingbett i  år och det visade sig vara en infekterad rackare. Normalt sett brukar jag få bort dem i tid men den här hade parkerat intill ett myggbett. Eftersom myggorna var ovanligt giftiga i år kliade jag sönder bettet under natten. Det bilades en skorpa och under den kunde fästingen "gotta sig" alldeles för länge innan jag upptäckte den. Men jag fick ingen hudförändring och inga symtom förrän nu, nästan två månader senare!
Jag blev alldeles matt, yr och fick värk i alla leder. Värst var nacken som var stel som pansar.
Idag gjorde jag återbesök hos Tudor som konstaterade att borreliainfektionen håller på att läka ut. Men det blir en tiodagars penicillinkur till. Jag envisades, eftersom jag inte känner mig riktig bra ännu.
Det är lika bra att ta till storsläggan.......för borreliainfektioner är inte att leka med.
När jag fått mina recept talade vi om Italien....
-Vart reste du i Italien, undrade Tudor.
-Vi var i Toscana, berättade jag.
-Alla åker till Toscana, suckade Tudor, besökte ni inte min stad?
-Vilken är det då? undrade jag.
Tudor riktade min uppmärksamhet på en plansch på väggen. Vad föreställde den om inte Venedig.........och så pratade vi om Venedig och glömde bort svenska fästingar för ett tag.

Jag berättade för Tudor att vi bodde på ön Lido di Venezia i en riktigt härlig italiensk villa.

Från Lido tog det knappt tio minuter med "Vaporetton", Venedigs taxibåtar, till Markusplatsen och Venedigs alla sevärdheter.

Markusplatsen i Venedig

- Tyckte ni det var dyrt i Venedig, undrade Tudor.
-Vi hade förväntat oss att det skulle vara det, svarade jag. Men vi vandrade in bland gränderna och kom lite bakom turistråken och där var det ungefär samma priser som i övriga Italien.
- Aha, ni gjorde precis som vi italienare gör, sade Tudor. Vi besöker Venedig på eftermiddagen då strömmen av turister tunnas ut, sedan går vi in bland gränderna och där finns det piazzor med underbara trattorior och där ska du sjunga, hela natten!



I en annan del av Venedig

Vill du drömma dig bort en stund så får du gärna följa med på en gondoltur i Venedig
Venice in a gondola on PhotoPeach


3 kommentarer:

Åsa! sa...

Vilken tur att du kom iväg och fick behandling! Borrelia är inte att leka med, även om de flesta blir bra så kan det vara en jobbig tid!

Fenixmonas sa...

Nej, Borrelia är otäckt och lömskt! Hudförändtingar kan ju dyka upp på andra ställen än vid bettet hörde jag igår.
Venedig ser helt underbart ut! Dit vill jag!!! Kramiz

bokhyllan sa...

Jättefina bilder!
Åh, vilka minnen som dyker upp. Venedig... där var jag för läääänge sedan. En fantastisk stad som man gärna längtar tillbaka till.

Ta hand om dig nu och krya på dig!
Kram.