Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 22 september 2011

Galen tomat och inflyttad verksamhet......

Min "lilla tomatplanta" har intagit uterummet.

Jag köpte en tomatplanta av min kollega i våras. En liten ynka sak som skulle passa bra inomhus. Efter ett tag när jag klagade på att den vuxit sig jättestor och att blommorna ramlade av fick jag reda på att det var min sak att pollinera den. Dessutom var det en bifftomat av en sen sort som inte gav så stor skörd om den inte odlades i växthus.
Kanske inte så smart sort att odla här med tanke på vårt klimat?
I alla fall, nu agerar jag insekt och minsann har jag inte fått en grön tomat på en av blomställningarna. Tomatplantan blommar för fullt nu....men när nätterna blir kallare så återstår det att se om jag hinner skörda några tomater?
Men vad gör man inte för att sponsra verksamheten? Jag har i alla fall odlat min största tomatplanta någonsin och att plantera den i en självvattnande kruka var en hit. Därför har den överlevt sommaren.

Idag har jag sponsrat verksamheten ytterligare genom att flytta mitt jobb till min altan. De håller på att byta mattor på jobbet. Från början var det meningen att vi skulle få nya mattor i matsalen och hallen. Men när de började riva upp mattorna visade det sig att det var fukt under, men inget mögel som tur var. Fukten kommer från grunden och har ingenstans att ta vägen. Så nu måste de bygga luftspalter att lägga de nya mattorna på, samt att de flesta arbetsrum och toaletter också måste byta golv. Ett tvåveckorsjobb blev till ett jätteprojekt.
Så nu blir det utflykter för hela slanten den närmaste tiden.....
Den första utflykten blev till min altan som fick agera konstateljé för en dag.

4 kommentarer:

Yvonne :-) sa...

Visst blir man glad av blommor och naturen....Kram!

Åsa! sa...

Vilken tur att det inte var mögel under golvet!

Fenixmonas sa...

Å´vilken tur att det inte var mögel!
Du får väl ha din stora timatplanta inne och se om du får fram några fler tomater...Kramiz!!

Nillas Trädgård sa...

Javisst är det som så att oftast tar det man ska göra så mycket mer tid än man har tänkt sig från början, men det var ju tur i oturen att det inte var mögel under mattorna.
Vilken tomatplanta!!! Jag fick också hyfsat stora plantor men inte många tomater TROTS både växthus och massor av jobbande små flygfän. Men jag fick veta att jag gav dem för lite näring. Alltid lär man sig något.
Ha en fin dag!