Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 1 september 2011

En av mina favoriter....

Jag har lovat min väninna i Lettland ett recept ända sedan i våras och nu kommer det äntligen. Den här såsen är god och lätt att göra. Den passar alldeles utmärkt till kycklingspett eller kinesisk mat. Varför inte prova den till kassler eller grillad karré?

Sötsur sås (ca 4 pers.)

2,5 dl vatten
1 1/4 dl vitvinsvinäger
1 1/4 dl socker
3 msk tomatpuré
1 tärning buljong grönsak eller höns
1 msk maizenamjöl


Obs! Tillsätt gärna en liten burk krossad ananas! (ca 200 gr)

Rör ihop alla ingredienserna i en liten kastrull, låt såsen sjuda upp under omrörning tills den tjocknar.
Klart!

Enklare och godare sötsur sås får ni leta efter!

Så här mysigt hade vi när vi hälsade på i Riga en helg i maj i år!

Latvia may 11 on PhotoPeach




2 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Ett jättefint bildspel med all den skira grönskan och blommande Magnolia! Tack för det! Kramiz

Åsa! sa...

Så enkelt, det ska jag testa! Tack för att du delar med dig!