Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



måndag 30 maj 2011

Om tomater....

Tomater är gott. Förra veckan köpte jag tomatplantor av min kollega som har ett växthus. Man måste ju sponsra verksamheten.....
Jag köper olika sorter varje år och har aldrig lyckats få fram en enda röd tomat. Som bäst lyckades jag skörda ett tiotal gröna innan frosten kom.
För det mesta torkar plantorna bort under min semester, eller så regnar de sönder, eller så är det för kallt , eller så är det för varmt.
I år köpte jag en sort som ska stå i växthus........och växthusvarmt har vi på altanen. Om det nu inte blir för varmt?
Min moster hade växthus när jag var liten och där odlades tomater. Hela semestern åt vi nyskördade tomater. Det bästa var när vi barn fick plocka av alla tomater som var för små för att sälja. Vi brukade få ihop en rätt stor påse. Gissa om de var söta! Godare tomater har jag nog inte smakat varken förr eller senare. Men det verkar inte som om jag ärvt den där tomatodlargenen.......förutom att jag tycker att tomater smakar väldigt gott.

Ninja bland tomaterna? Nåja, i alla fall rätt färg.....

3 kommentarer:

Vicke sa...

Då hoppas jag att det går bra den här gången och att du får en fin dag nu

bokhyllan sa...

Att ha tomatplantan på altanen är en god idé.
Det brukar funka för mig. Där är det varmt och samtidigt som man har lite koll. Viktigast är att komma ihåg att vatta, vattna, vattna.
Ha det fint och lycka till med tomatern! Kram.

Karpstryparn sa...

Synd att säga att jag är grönsaksälskare, men håller med om att tomater är gott.