Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 18 maj 2011

Kriget mot kirskålen.....

Aegopodium podagraria.jpg
Trädgårdsägarna för en ojämn kamp mot ogräs och skadedjur. Ibland tar man strid och ibland ger man upp.
Kirskål......införd i Sverige av munkar som läkeört. Undrar om de tänkte på att den skulle invadera i stort sett varenda trädgård i södra Sverige?
Min granne anlade en rabatt alldeles vid tomtgränsen för ett antal år sedan och i den nya jorden fanns det kirskål som snabbt spred sig in i min gräsmatta.
Jag har försökt att gräva upp den, kväva den med plast, spraya den med ättikssprit och krigat med alla möjliga medel. Men den bara ler blommande åt mig och fortsätter att föröka sig. I ett par år har jag bara ignorerat den......låtsas som om den inte finns och brutalt kört över den med gräsklipparen.
Men nu har vi fått nya grannar som stirrar stint på min gräsmatta med blicken "Måtte inte detta elände komma hit!"
Det är åter dags för en strid. Denna gång har jag fått hostor av mamma som vi ska plantera där kirskålen växer. Strategin går ut på att använda växternas inneboende kraft och låta dem kriga om utrymmet.
Må bästa växt vinna!

5 kommentarer:

Nillas Trädgård sa...

Men jag har hört att kirskålen ger upp om man kör över den med gräsklipparen tillräckligt många gånger... fast jag undrar hur många gånger det är. Jag har förlorat kirskålkriget och i stället försöker jag ta mod till mig och blanda ner den i salladen.
Ha en fin kväll.

4U2 sa...

Håller på Hostan!

Åsa! sa...

Jag har inte kirskål i min trädgård, peppar, peppar, för det är verkligen ett envist elände!

Monica sa...

Kära Ninja, "stångas" du med din kirskål.....För nu måste jag dra dig i örat...*fniss*.....svärmor skulle gillat-inte du!
Det där med bildbevis: packa ner dig själv+ kameran+mannen och kom hit & fota !!!!!!!!!!!!!!!!
Varm kram från en "busig" tant.

Fenixmonas sa...

Kampen kommer att bli ojämn...den är inte utrotningsbar! Ett gissel! Gör det bästa av det och ät upp den, fin som sallad! Kramiz