Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



söndag 22 maj 2011

Inga bromsar....eller?

Och då menar jag inte de bevingade ettriga flygotygen som ställer till det för oss sommartid, utan bromsarna på bilen. Där vill man ha bromsar. Jag hämtade ut min bil från "doktorn" idag där den varit konvalecent över helgen.
Mannen bredvid besiktigade den för en månad sedan och den gick igenom trots vissa besynnerliga missljud.
-Ahhh det är bara lite rost på bromsskivorna, log besiktningsmannen.
Förra veckan började missljuden ändra ton och helt plötsligt tog bromsarna ojämnt. Jag var ute och körde med en väninna när jag helt plötsligt kunde trampa bromsen i botten och fick börja "pumpa" med foten för att få stopp på bilen.
Helt klart inte bra!
Men lugn jag har varit med förr......
Vi hade planerat att besöka en väninna som bor på en ås med en hiskelig backe som slutar tvärt vid en sjuttioväg utan sikt. Det var uteslutet........
Det var bara att vända om och ta säkraste vägen hem.
Om man undviker nedförsbackar, korsningar, rondeller och övergångsställen med mammor som skickar ut sina barnvagnar i gatan utan att se sig för, så har man minimerat riskerna betydligt.
Sedan gäller det att se upp för svarta bilar av märket audi och BMW för de har ofta fel på blinkersen.
Genom att uttnyttja min lokalkännedom, motorbromsen och planera körningen noga så tog vi oss hem helskinnade.
Bilen fick åka till "doktorn" redan samma eftermiddag.
Vår "doktor" kunde inte låta bli att visa upp bromsskivorna för oss.
-Det här är det värsta jag sett, fnissade han.
Det fanns ingen beläggning kvar alls, endast det räfflade mönstret under skivorna. Hur bilen kunde gå igenom besiktningen är en gåta? Lite rost? Jo, jag tackar jag.

6 kommentarer:

Monica sa...

"Huva ligen"...norrländskt uttryck för: Fy vad otäckt. Tur att du är en FÖRSTÅNDIG qvinna!!! Men man kan ju undra hur denna trafikfarliga bil kunde "gå igenom" bilbesiktningen? Tror att norr skulle passa er perfekt!!! Vilka ljuvliga bilder ni kan ta då! Den bilden du visar i dag: oj,oj vad härlig! Det är så att det "rycker" till i tanten när jag ser den. Får igång min fantasi hejdlöst....*fniss*...
Var rädd om Dig och må så gott. Kram från mig.

Yvonne Johansson sa...

Vad är det för folk igentligen som jobbar på besiktningen. Ibland är dom hur nitiska som helst och ibland släpper dom igenom vad som helst. Många skämtar om att man ska klä sig i kort kort om man har en gammal risig bil, Men det är nog inte så hälsosamt i längden. Tur det gick som det gick. MVH Yvonne.

MICKAN sa...

Jepp, det gäller att vara ensam på vägen i dessa lägen ... hehehe :) Det är bara till att sätta igång att skita ner fingrarna, då blir besiktningsgubben glad .. hehehe.

Fenixmonas sa...

Oj, det kunde ju gått riktigt illa! Vad har vi egentligen besiktning för...Vilken miss de gjorde! Kramiz

Jeppsson sa...

Åh fy vad obehagligt! Tur att ingen olycka skedde!

Vicke sa...

jag fattar inte att dom kunde missa det