Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



måndag 2 maj 2011

Konst eller konstigt?

Det är inte lätt att vara nyskapande när alla färger och former redan finns.
Måste konst alltid vara innovativ, nyskapande och återspegla samtiden?
Många delar av min samtid tycker jag inte om.....den är girig, självisk, orättvis, maktgalen och destruktiv.
Varför kan konst inte få vara vacker, dekorativ och harmonisk?
För att det inte tillhör vår tid?
Egentligen är det bara människans verk som är disharmoniska, den här årstiden råder både ljus, skönhet och harmoni i naturen.
När jag betraktar den konst våra arbetstagare gör så präglas den av glada färger och experimentlusta. De förstår inte vad som menas med att återspegla samtiden.
Vad hjärtat är fullt av talar munnen..........det kanske även gäller vårt sätt att skapa bilder?




Vad som anses vara tilltalande konst varierar i olika länder. Här är en bild
på smycken från Tanzania.

Att jag kom in på ämnet beror på att jag och en kollega ägnat dagen åt att hänga en utställning. Under lunchen diskuterade vi konst och hur synen på konst förändrats över tid. Mycket av det som anses vara konst idag skulle inte gå hem för ett par hundra år sedan.
Vad är konst och vad är inte konst? Svår fråga eller hur?

5 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Konst är inte att skapa för den moderna människan...Konst är så mycket mer...Min lilla som målar hon älskar ju barockmotiv och ligger verkligen inte i tiden...Kramiz

Vicke sa...

ja, den frågan är nästan omöjlig att svara på

bokhyllan sa...

Bra fråga! Ska klura lite på den... får se om jag kommer fram till ett bra svar... =)
Ha det gott! Kram.

Monica sa...

Om du undrar var jag är......så funderar jag fortfarande över vad konst är....*fniss*...
Från mitt innersta Ninja en äkta kram.

MICKAN sa...

Konst är väl hantverk av alla de slag tycker jag. Kan man göra något bra med händerna är det riktigt hantverk :)