Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 25 maj 2011

Tant brun.....och smyckena med en historia

Idag är jag brun......
Transportbyxorna är bruna och till det bär jag en brun top. Jag var tvungen att byta hängsmycke i morse för att även det skulle matcha. När jag rotade bland mina smycken hittade jag två armband gjorda av ljusblå pärlor och nötter uppträdda på ståltråd med en sinnrik låsanordning i samma material.
De är så vackra, enkla men vackra......
Det var längesedan jag använde dem. Men idag passade de bra till allt det bruna.
För nästan tio år sedan var jag i Masai Mara i Kenya. I en vecka tältade vi bland masaierna. Masaierna bodde i byn och vi gästade deras camping. Det var en mycket enkel sådan mitt ute i buschen.....
Medan andra turister valde att bo på lodge med beväpnade vakter och elstängsel, valde vi att bo mitt ute på savannen med en masai som vaktade våra tält under natten.
Vi var uppe i gryningen för att få se de vilda djuren och på förmiddagen tog vi för det mesta en siesta antingen på en filt i gräset eller i vår hängmatta.
En äldre masaikvinna brukade besöka campingen, hon var tatuerad och det var ganska glest mellan tänderna. Det bekom henne inte alls att vi sov eller försökte sova. Hon böjde sig ner över oss och studerade oss ingående......ibland hoppade vi högt när vi vaknade och hon stod böjd över oss på ca tio cm avstånd.
Då log hon stort och tandlöst mot oss och skramlade med en ring där hon trätt upp alla armband som hon ville sälja på.
Naturligtvis köpte jag armband av henne......efter att ha tittat igenom hennes sortiment så fastnade jag för de två ljusblå. De passar så bra ihop.....
Eftersom mina armband är ovanliga och dessutom vackra så lägger folk märke till dem. Varje gång jag bär dem får jag berätta historien kring dem.....
Så var det även idag.


Vårt tält och vår nattvakt i Masai Mara

4 kommentarer:

Yvonne :-) sa...

Härlig historia om ditt armband! Ja ett ganska fyndigt namn på en sånggrupp! Det var sista gången för mej.♥kram!

Vicke sa...

ja, då förstår jag att folk blir nyfikna, ha en fin kväll nu

Anonym sa...

Här i mina trakter växer den på ganska många ställen,dessa som jag fotat växer på tomten hos em kompis..Haé Kram.

Monica sa...

Tack, tack tack för en underbar historia!!!!Var rädd om Dig och må väl. Kram.