Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



tisdag 6 december 2011

Det ligger något i det du säger....

Kommer ni ihåg "Dagens Ros"? Idag är den din, varsågod!

Idag var det min tur att lyssna på Kay Pollacks föreläsning "Att välja glädje". Han berättade om de kurser i personlighetsutveckling som han gått i USA och vad det lärt honom som människa.
"Den enda person man kan ändra på är sig själv, det går inte att ändra på alla andra och dessutom är de många fler"
Det ligger något i det...
Ett uttryck som man för övrigt skulle använda sig av ofta.....för att avväpna och bekräfta.
Visst är det intressant med en självanalys emellanåt......att exempelvis ens tankar och associationer säger mer om oss själva än den som fått oss att tänka och associera....
Jag är det jag tänker. Tänk om alla dina tankar stod skrivna på en stor display ovanför huvudet?
Skulle du vara stolt över dina tankar då?
Ska jag svara helt ärligt? Ibland......

17 kommentarer:

soffie sa...

intressant med en sån föreläsning, å mcket tänkvärt kan jag förstå att det va, vacker ros. :)

Oljekritan sa...

Har den boken, och läst den..-.tror jag ska läsa den igen, man glömmer så fort..förstår att det var en bra föreläsning...man ska nog sålla lite i sina tankar...ordspråket...som man är själv känner man andra, är inte heller så fel...Kram till dig//Karina

Livet och vardagen sa...

han är otroligt inspirerande, har hört honom föreläsa ett par gånger och läst hans böcker. Man behöver en "väckarklocka" ibland för att utvecklas.

soffie sa...

svar nej det va inget riktigt sklut utan man fick bara massor av frågor obesvarade, så himla tur är att jag har massor av andra böcker som väntar på att bli lästa,men jag gillar faktiskt inte sånna slut då det inte blir helt avslutat i böckerna, kram

Gilla sa...

Jag hoppas att jag tänker rätt, så om det fanns i en display ovanför mej, skulle jag inte behöva skämmas.

Åh en sån vacker ros. Den ser tredimensionell ut.

SV: Vore det anti lopp pastej skulle nog hela världen jubla. Så kan det gå när man läser fort ibland. ;-D

När vi köpte boken hade jag absolut inte en aning om vad Chateau Mouton Rothchild överhuvudtaget var för nåt. Det är längre fram i mitt liv jag kom att veta. Men smakat det har jag inte. Tror inte att det skulle vara värt pengarna överhuvudtaget.

Yvonne ♥ sa...

Tänkvärt det du skriver.Ja vi vet att lyda goda råd är bra.Jag var ingen nattryttare snarare tidig morgonryttare vid femtiden på morgonen.Kram!

Karpstryparn sa...

Svar: Okej. Men i sitt hem får man se ut hur man vill, på offentliga platser får man det inte.

Fenixmonas sa...

Ja, precis så är det ju...det är bara oss själva vi kan förändra! Så klokt uttryckt och så enkelt egentligen...Vilken underbart vacker ros!!! Kramiz

Gardenhouse sa...

Så kloka ord, tänkvärda och nÅgot man verkligen behöver påminnas om!
Föreläsningen måste ha varit jätte bra?!
Testa halvåtta hos mig, ur kul!
Kram Sussi

Åsa! sa...

Han är så bra Pollack! Vi väljer själva i mångt och mycket...

Nett sa...

Så klokt, och den föreläsningen hade jag gärna velat vara på :)

bokhyllan sa...

Tankvärda funderingar det där!
Du är klok som en bok! :)

ansepanse sa...

jag skulle då inte våga visa mina tankar jämt :)
kramar

Chiquita sa...

Tack för alla kloka och tänkvärda ord och tack för den fantastiskt vackra rosen ;-)
Sv: japp det är en liten flska med syntetiska hormoner som man sen sätter i en lite apparat och tjoff in i vägguttaget... sen ska den avsöndra avstressande hormon... vi får väl se om det funkar...

Anonym sa...

Alla mina tankar är inte vackra. Å andra sidan tror jag att det är rätt mänskligt att inte alltid tänka så vackert. Och ibland tror jag inte att man kommer undan elände hur än man gör.

Fnulan sa...

Kloka fina du!!! Och tack för rosen =)

LyckligaPraliner sa...

Stolt över mina tankar....Ja i det stora hela kan jag säga att jag är det. Man kan inte heller alltid vara mild och blid, man är ju bara människa. Jag tänker goda tankar om de som förtjänar det och andra som inte gör det kan jag ägna en stunds "avreagerande-tankar" åt sen släpper jag det. Jag väljer själv vad jag tänker. Ingen kan ju tvinga mig att tänka annat. Om än vissa saker är svåra att få bort ur tankarna gör jag mitt bästa att välja vad jag lägger min tid, kraft och energi på.

Ann-Louise