Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



lördag 3 december 2011

Det är inte alltid lätt att göra det lätt för sig....

Förra året i december.....

Igår hade jag ingen lust att laga mat. Mannen bredvid beställde därför räkor. I frysdisken hittade jag förutom räkor, havskräftor till extra pris. Jag har aldrig ätit havskräftor förut, så jag tänkte att vi kunde prova. Jag tinade dem i kallt vatten och trodde att de var kokta som räkor. Men tji fick jag......jag provsmakade en kräfta och den smakade bläääää.
Hjälp! De är råa, tänkte jag. Hur gör jag nu?
Som tur är finns internet......så jag googlade och hittade anvisningar för hur man kokar havskräftor.
Det var bara att plocka fram den stora grytan. Enligt receptet skulle man spara lagen och använda den som fond till en soppa.
Det är väl lika bra att koka soppa, när jag nu ändå får börja stöka i köket, tänkte jag. Sagt och gjort, jag kokade havskräftorna samtidigt som jag skalade potatis, selleri, morötter och lök som jag hittade i kylskåpet.
När kräftorna var kokta silade jag av lagen och lade i alla ingredienserna plus en laxbit som jag hade i frysen......det blev mycket soppa av lagen.
Mannen bredvid såg förvånad ut när han kom hem och såg att det var storkok i köket....
- Skulle inte du ta det lugnt idag?
- Jo, men kräftorna var råa.....och när jag ändå började koka så kunde jag ju koka lite till.
Så nu kan vi äta fisksoppa i morgon, och i morgon, och i morgon....

14 kommentarer:

Hovdamen sa...

Det blir inte alltid som man tänkt sig;)

Jag älskar havskräftor o äter helst bara det.

Gilla sa...

Haha! Det har vi också råkat ut för en massa år sen. Vi skulle bjuda grannarna på landet på kräftskiva. Maken var med och fiskade kräftor på kvällen innan. De koktes. Men det såg inte ut att räcka till alla, så han körde in till Ängelholm och köpte havskräftor troendes att de var kokta. Allt serverades och min bordskavaljer tog av dom först. Han tyckte inte att de smakade gått förstås och mådde inte så bra, när vi kom underfund med att de var okokta. Men det andra kräftspadet fanns ju kvar så de fick sej en omgång i det. Sen var allt frid och fröjd.

Man kan ju tillochmed använda sej av kräftskalen och koka en fond av dom och sen göra soppa eller fiskgryta av den.

SV: Paraplyer är bra också så det inte regnar. Hihi!

Roligt att du tyckte om mina bilder.

Monica sa...

Hi,hi...kan inte låta bli att skratta åt dig!Kan lugnt förstå att han bredvid blev förvånad när han kom hem...storkok i köket!
Ha nu en riktigt skön kväll Ninja. Var rädd om Dig!
Kram och vink från mig.

ansepanse sa...

hahaha - hur det kan gå när man bara vill ta det lilla lugna
kramar

4U2 sa...

Vilken vacker bild. Och vad gott ni skall äta under några dagar!

Karpstryparn sa...

Har aldrig ätit havskräftor (eller kejsarhummer, som är artens rätta namn.
Men de är en riktig delikatess.

Svar: Okej. Men gör ett försök vetja.

Yvonne :-) sa...

Fniss .... det ena gav det andra Och så blev det soppa också...Ja vi hade trevligt tillsammans igår.Nattikram!

LyckligaPraliner sa...

Jag gillar verkligen dina foton! Men jag gillar inte kräftor :)

Trevlig andra advent!/Ann-Louise

Livet och vardagen sa...

Låter som ni har goda middagar de kommande dagarna! Havskräftor är lite luriga eftersom de har samma färg råa som okokta. Fast jag föredrar vanliga kräftor.

Fnulan sa...

Å vad sugen jag blev på kräftskiva!!!!

Fenixmonas sa...

Hahaha...fisksoppa hela vecka lång! Nej, du får väl frysa ner lite...Havskräftor gillar jag fast jag köper eller får dem alltid färdigkokta. Kramiz

Nett sa...

Haha, känner igen det där med lite matlagning helt plötsligt blir storkok man liksom bara kommer igång och sedan har man mat i hela köket ;)

Carina Sjölund sa...

Fisksoppa är väl inte helt fel!
Men hela veckan lång är väl kanske att ta i en aning :)
Kramen♥

Yohanna i Las Palmas sa...

Ha ha ja det går inte alltid som man tänkt sig. Men det är ju bäst att passa på. Tur att inspirationen inföll sig när du pysslade i köket och nu har ni ju soppa för ett par dagar.
Annats så lät det MYCKET gott.

Hälsningar
Yohanna