Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



söndag 11 mars 2012

Om vedspisar och kokkaffe......

För drygt tio kilo (läs drygt tio år, det är ungefär samma sak, är det förresten möjligt att ange tid i viktenhet?Jag börjar nästan tro det....) sedan, åkte vi till Kalix i början på april för att hälsa på vänner som flyttat dit från storstaden.
Vi åkte ända upp till byn Morjärv, där vi njöt av tystnaden, lugnet och människorna.........
Ja, vi njöt verkligen av människorna....... det var så härligt att träffa människor som hade tid att prata och som bjöd på kaffe (kokkaffe förstås).

Det var som att förflytta sig bakåt i tiden, till min barndom och morfar igen. För visst var det så, att om man besökte någon granne i morfars by eller hade ett ärende någonstans så bjöds det på kaffe.
De flesta gårdarna i byn hade vedspis och på den stod det alltid en panna puttrande, som spred en god väldoft i köket.
Nej, det var inget sumpkaffe ( om inte grannen var ovanligt snål förstås ), sumpkaffe var krigsårens kaffe.
Morfar hade i alla fall väldig koll på vilka gårdar man skulle undvika när det sög i kaffetarmen.
Men det har en speciell smak det där kaffet som kokas på vedspis......en smak som jag återupplivade där i Morjärv. Jag kom att tänka på det nu när jag planerar en ny vårvintertur upp till norrland........

Sådana här fiskebodar med skorsten brukar kunna ha öppen spis där man kokar kaffe på trefot.....
Vårvinter på Gotland i mars.

28 kommentarer:

Kors och Tvärs sa...

Det finns ingenting som slår en kopp äkta koke-kaffe! Kan den dessutom avnjutas på en förstu´trapp, är det fulländat.

Åsa! sa...

Här kokas det kaffe, fast jag dricker det inte :)

Mannen ärvde sin farfars gamla kaffepanna, och det är visst det godaste kaffet man kan dricka säger dom. Men det blir dock kokat på vanlig spis!

Anonym sa...

Jag tycker inte om kokkaffe och jag blir riktigt blaskig i magen av det men jag gillar känslan det ger.

lavendia sa...

Har nog aldrig druckit kok-kaffe. Men det är väl vad man är van vid.
Ja, min resa bland bilder blev VÄLDIGT lång, så datorn till och med sa ifrån till sist.
Härligt vårväder idag.

lavendia sa...

Glömde fråga. Har du något inlägg med mycket Gotlandsbilder. Har letat men vet inte riktigt hur jag ska hitta.

Livet och vardagen sa...

kok-kaffe har aldrig varit min grej. Med skånska föräldrar som ska ha STARKT kaffe var inte kokaffe att tänka på när jag växte upp;-)

Jeppsson sa...

Vad idylliskt det ser ut med det lilla stenhuset.

Monica sa...

Test från mig.

Monica sa...

Jag har problem med bloggeriet(som vanligt) Men kära Ninja, nu rörde du allt om i mitt norrlandshjärta!
Morjärv...dit åkte man om man skulle åka tåg( fanns/finns inte i Överkalix) Kalix, där "tog jag studenten" och bodde inneboende hos en tant under veckorna. Kokkaffe ÄLSKAR jag och är en hejare på att koka! Tror jag följer med er...kanske att jag ryms i någon av era väskor? Nu ska jag gå ut på terassen och gråta en skvätt(lycko tårar)
Kram & vink från mig

Mycket annat & lite betong sa...

Min svärmor gjorde kokkaffe förr, men jag gillar nog bryggkaffe bättre!
Skönt med människor som lever i lite lugnare tempo.

Trevlig resa!
Agneta

soffie sa...

va mysigt det ser ut där, min gamla svärmor gör alltid kokkaffe det luktar så gott tycker jag ,men nu dricker jag inte kaffe själv!kramen

Anonym sa...

Vad härligt du beskriver om ditt besök i norr och din morfar och kokkaffe. Och visst är det som du säger, en helt annan smak på kokkaffe, gott. Kan tänka mig att det blir ännu godare om det tillreds på vedspis. :) Nu en ny resa framför Er. Vad härligt. Jag önskar er en härlig resa och som jag skrev igår, jag ser fram mot mycket fina bilder.

Jag har också köpt en dyr dyr burk cocosolja, varför är den så dyr? Hur reagerade din kropp på oljan? Men jag gillar smaken verkligen. Kram kram

Yvonne sa...

När jag bodde i Gryt för många år sen så var det många som kokade kaffet......Den tjänsten finns i många kommuner,men alla känner inte till den Nattikram!

Fenixmonas sa...

När jag träffade min man så kokade han kaffe...fast tyvärr så slutade han med det och anammade min bryggare...Synd! Kramiz

Camilla sa...

Inget kaffe smakar bättre än riktigt kokt kaffe.
Ja..självklart ska det vara socker och grädde i :)
Kram!

Livskrafter sa...

Ja kokkaffe på vedspis det är allt något alldeles extra det
Ha en fin måndag
kramEmma

ansepanse sa...

jag har aldrig druckit kokekaffe men mamma berättade att hon brukade få ont i magen efter att ha druckit just kokekaffe hos en del som snålade på kaffet och kokade på sumpen
Sv: tack :) då följer jag med :)
kramar

Gilla sa...

Du har verkligen satt ord till mina minnen från barndomen. Det var kokkaffe som gällde även hos oss. Kaffet var ju dessutom ransonerat under kriget, så det blev surr. Men jag drack inte kaffe förrän långt senare i alla fall.

Sv: Jag tror att jag missade att besvara din kommentar, så här kommer det i så fall igen.

Jut det. Det ska vara stora räkor och goda. Det var det här, när vi åt våra mackor.

Kram/Gilla

Annika sa...

Det är helt sjukt att det kan vara så stor skillnad på kaffe och kaffe!

Augusta sa...

Så fina fiskestugor :)

Jag tycker att Sverige skall vara rädd om det gamla och förvalta det väl för det är trots det som gör varje landskap unikt :)

Du vet om att jag hyr ut i Muodoslompolo lägenhet? Nära finska gränsen och där uppe i Finland finns hur mycket som helst för turister, både sommar som vinter.

Kram

messan sa...

Jag är nog en bryggartjej:). Kanske tom en Lattetjej:)
Kram till dig

Gardenhouse sa...

Men nu ska det hända roliga grejer! Hundspann eller forsränning Hur mycket roliga aktiviteter kunde man inte vara med på där :)
Hänger inte riktigt med på om du är där redan eller ska dit snart?
Ha det bäst,
Sussi

Nicole sa...

Låter mysigt med kaffe som kokats på vedspisen. Inger en känsla av trygghet och harmoni, långt från stress.
Själv dricker jag inget kaffe, men tycker om doften av nybryggt kokkaffe.

Ha en fin vecka!

Kram, Nicole

Stolpås Gård sa...

Vilket härligt inlägg, en fin berättelse om livet i norr!
/Sandra - Stolpås Gård

Karpstryparn sa...

Det är gott med kaffe, drack nyss några koppar.

Svar: Japp.

Jess sa...

Så härligt med lite nostalgi!

soffie sa...

hoppas du med haft en strålande vårdag idag:) kramen

MARIA I KOS sa...

Vi norrlänningar har alltid tid för en pratstund och en kopp gott kaffe ;)
Kram ♥